Najlepšie horory 50 top hororov ktoré poznám
Počujete to Najlepšie horory? Noci sa blížia, blíži sa hodina čarodejníc a je takmer najstrašidelnejšia noc v roku. Ak hľadáte halloweenske strašidlá. Ste na správnom mieste – Najlepšie horory ale keď si prečítate dlho pripravovaný zoznam Empire s tými najstrašidelnejšími. Najzvrátenejšími a najsenzačnejšími horormi, ktoré vznikli za posledných 21 rokov. Varujeme vás: budete mať z čoho vyberať. Je to preto, že storočie strašidelnej kinematografie bolo doteraz tryskajúcim prúdom krvavých dobrôt. Po rokoch nudných remakov a reštartov sme sa dočkali skutočného švédskeho stola plného gore. Strašidiel a vnútorností, ktoré vznikli v dielňach tých najzaujímavejších filmárov súčasnosti.
Obsah článku:
Najlepšie horory
Od žalúdok dvíhajúcich filmov o mučení z deväťdesiatych rokov, cez mrazivé filmy. Pri ktorých sa dvíha chrbát, až po zrod spoločnosti Blumhouse, srdečné nové adaptácie románov Stephena Kinga. Najlepšie horory nezadržateľný vzostup artového hororového hnutia. Totálne desivé blockbustery a veľké crossoverové hity medzinárodných filmárov – žáner je v plnom zdraví. Tým máme na mysli, že všade je krv a časti tiel. Prečítajte si preto zoznam, v ktorom nájdete pulzujúce zombie filmy. Smutné a strašidelné duchárske príbehy, skutočne dobré remaky, zabijácke debuty. Vracajúcich sa majstrov a všetky druhy nových nočných môr. A nezabudnite: na všetky sa treba pozerať so zhasnutými svetlami. Sladké sny.
50. Freaky (2020)
Christopher Landon, miláčik spoločnosti Blumhouse, dokázal vo filmoch Happy Death Day majstrovsky narábať s hranicou medzi komédiou. Sentimentom a násilím v žánrových mash-upoch s vysokým konceptom – a ak slasher s výmenou tiel Freaky. Koncipovaný pod geniálnym názvom Freaky Friday The 13th, má rovnakú kombináciu chrapľavého smiechu a karikatúrneho násilia.
Tak aj gore. Vaughn je (aspoň v úvodných scénach) Blissfieldský mäsiar podobný Jasonovi Voorheesovi – ale po krvavom získaní podozrivo vyzerajúcej dýky so schopnosťou vymieňať telá sa mäsiar vtelí do introvertnej tínedžerky. Millie (Kathryn Newton z Blockers) a pustí sa do veselého zabíjania tých najodpornejších z jej strednej školy. Newtonová je v úlohe wallflower-psychopatky rozkošná a . Vaughan sa naplno venuje tínedžerstvu so všetkými jeho útrapami a zraniteľnosťami (nehovoriac o tajnom podávaní rúk). Freaky sa však môže pochváliť aj niektorými z najvynaliezavejších vrážd v poslednom čase. Púšťanie stolových píl. Najlepšie horory robenie nevýslovných vecí s fľašou od vína a dokonca aj likvidácia niekoho tenisovou raketou. Je to eso. – BW
49. V moci diabla (2005)
Scott Derrickson vie, ako sa vám dostať pod kožu. Každý, kto videl film The Exorcism Of Emily Rose a potom sa ocitol v bdelom stave – alebo, čo je najhoršie, prebudil sa – o tretej ráno, bude vedieť prečo. Pretože Derrickson sa v tomto znepokojujúcom spojení súdnej drámy a exorcistického hororu so všetkým. Tých čo k tomu patrí, vydal cestou, aby zistil, že 3 hodiny ráno sú hodinou diabla.
Je to čas, keď rád pobehuje okolo. Najlepšie horory hrá sa s čerstvými dušami a vymazáva vám z boxu Sky záznam série Bake Off. Takéto veci. Pre každého režiséra je ťažké vstúpiť do rovnakého pieskoviska ako Exorcista a vyjsť z neho s nedotknutou dôstojnosťou. Ale Derricksonovi (sám veriaci človek) sa to podarilo s ultraintenzívnym filmom. Ktorý kladie otázky o povahe viery. Pričom si môže dať svoj pokrčený koláč a zjesť ho s ultraoddaným výkonom Jennifer Carpenter v úlohe titulnej Emily Rose – ktorej tragická smrť počas exorcizmu je predmetom najväčších otázok a najšokujúcejších scén filmu. Skutočné momenty strachu si však necháva pre kňaza Toma Wilkinsona. Ktorý má vo zvyku prebúdzať sa o tretej ráno. Po zhliadnutí tohto filmu si tento zvyk možno vypestujete aj vy.
48. Trilógia Ulica strachu (2021)
Adaptácia ďalšej série hororových románov RL Stinea (zameraná na starších čitateľov ako Goosebumps), filmová trilógia Leigha Janiaka – všetky natočené spoločne a uvedené v priebehu troch týždňov na Netflixe – mohla byť priam nostalgickým festivalom, keďže každý film sa zaoberá dobre známou érou hororovej histórie. Prvá časť: 1994 pripomína Vreskot a jemu podobné.
Druhá časť: 1978 pripomína slashery ako Piatok trinásteho, zatiaľ čo tretia časť: 1666 evokuje všetko od Čarodejníc až po Nový svet. Janiakove filmy sú však nielen poctou kultovým strašidelným filmom a obdobiam americkej histórie, ale aj súčasnou kritikou privilégií a mocenských štruktúr, siahajúcou až k počiatkom národa, a to všetko v strhujúcej. Krvou nasiaknutej zápletke, v ktorej sa skupina sériových vrahov v zapadnutom mestečku Shadyside opakovane vzbúri. Aby spáchala krvavú vraždu. Ktorá časť funguje najlepšie. Bude vecou osobných preferencií, každá z nich dokáže vyrozprávať svoj vlastný príbeh v rámci širšieho rozprávania. Ale nakoniec to vyvrcholí v nesmierne uspokojivom finále v tretej časti. Keď sa vyjasní celkový obraz a načrtnú sa bojové línie. Je to veľký úspech – Janiak sa vytasil s odvážnym, brilantným naratívnym experimentom. Ktorý je mimoriadne sledovateľný, šokujúco krvavý a vyrozprávaný so skutočným cieľom.
47. Tí druhí (2001)
Napodobňovanie je niekedy naozaj najúprimnejšou formou lichotenia. Anglicky nakrútený debut Alejandra Amenábara je láskyplným pastišom istej éry filmového chilleru, ktorý sám o sebe evokuje rozkvet klasických duchárskych príbehov z viktoriánskej éry.
Konkrétne – hoci sa odohráva o polstoročie neskôr – jeho príbeh upätej matriošky (Nicole Kidman), ktorá sa s dvoma nezvyčajnými deťmi a vyčerpaným, vŕzgajúcim domácim personálom preháňa po rozľahlom vidieckom sídle v Jersey. Nemôže neevokovať Nevinných Jacka Claytona. Amenábarov film však roztočil vlastné desivo účinné skrutky a jeho scenár izolácie od seba samého nedávno opäť podivne zarezonoval (dokonca sa pripravuje novodobý remake; našťastie). Nezvyčajne gotický kasový trhák, právom ovenčený cenami. Je nádherne nasnímaný Javierom Aguirresarobe a strašidelne zhudobnený samotným Amenábarom. A čo je potešujúce, ak si nevšimnete, že sa blíži Shyamalanov zvrat. Na druhé pozretie je to úplne iný film.
46. Sinister (2012)
Napriek nedávnej dovolenke v marvelovskom vesmíre je pravým domovom Scotta Derricksona horor a Sinister z roku 2012 je pravdepodobne filmom v jeho strašidelnom životopise, ktorý to najlepšie potvrdzuje. Film má skutočnú atmosféru tiesnivého strachu, keď spisovateľ Ethan Hawke presťahuje svoju rodinu na miesto, kde sa stala celá rodina, a potom nájde na pôde skrýšu desivých (a desivo realizovaných) filmov Super 8 snuff. Úmrtia, ktoré vyšetruje, nie sú ani zďaleka ojedinelé a v každom prípade sa dieťa nikdy nenašlo… Sinister je v kánone Blumhouse možno nedocenený film s temnými. Ponurými strašidlami – a čistým podtextom o veciach zachytených na film.
Ktoré sa premietajú späť do života. Iba záverečný „bú!“ moment na samom konci. Zrejme naháňajúci franšízu za vraždiace pohanské božstvo Bughuul (alebo „pán Boogie“), zlyháva na temnej strane. Pozor si treba dávať aj na záporáka Vincenta D’Onofrio, ktorý si zahral neokázalú úlohu zjavného Basila Expositiona.
45. Doktor Spánok (2019) – Najlepšie horory
Hovoríme o veľkej hojdačke. Po hviezdnej sérii Haunting Of Hill House adaptoval režisér Mike Flanagan pokračovanie románu Stephena Kinga Osvietenie – a vytvoril tak film. Ktorému sa nejakým spôsobom podarilo preklenúť priepasť medzi Kingovými príbehmi a naratívne odlišnou adaptáciou Stanleyho Kubricka. Tú ktorú autor slávne nemal rád. Ale pri všetkej tej kubrickovskej ikonografii a kingovskom rozprávaní je Doktor Spánok skrz-naskrz Flanaganovým filmom – filmom.
Skúma alkoholizmus a dedičstvo rodinnej tragédie prostredníctvom hlavného hrdinu. Vyrástol s nadprirodzeným darom. Ewan McGregor je dospelý Danny (teraz už „Dan“) Torrance, ktorého „žiarivé“ schopnosti prebudí mocná mladá Abra (Kyliegh Curran). Na ktorú sa zamerala vodkyňa kultu Rose The Hat (Rebeca Ferguson) a jej nesmrteľná skupina psychických upírov. Nie je to typický film Osvietenie: Časť 2 – ale je to hlboké, temné, fantastické a emocionálne dielo samo o sebe, s hviezdnym výkonom Fergusonovej a napínavým záverom. S úctou vzkriesi starých duchov Overlooku.
44. Berberian Sound Studio (2012)
Predtým, ako vznikol Censor, existovalo zvukové štúdio Berberian. Psychologický thriller Petra Stricklanda namiesto obťažovaného zamestnanca BBFC sleduje zvukového inžiniera v podaní Tobyho Jonesa, ktorý sa vydáva do talianskeho filmového štúdia, aby pracoval na gialle s názvom „Equestrian Vortex“.
Čoskoro má pocit, že mu po mozgu cvála svorka divokých koní. Pretože hrôzy, ktoré sleduje na plátne, začínajú prenikať do skutočného života. Navyše. V konečnej skúške jeho ubitej psychiky mu nikto neodpíše výdavky. Nie je to ľahký výkon. Aby bol príbeh o zamestnancovi strižne napínavý – nieto ešte dopravný. Strickland nás však vrhá do umne navrhnutej nočnej mory. Pričom zo všedných zvláštností filmárskej praxe robí zázraky. Ženské herecké predstaviteľky opakovane kričia vo zvukových kabínach. Fólioví umelci bodajú do zeleniny, aby vytvorili dokonalý zvuk – všetko to začína pripomínať skôr nejaký tajomný temný rituál než postprodukčný proces. A zvuková krajina, ktorú Strickland vyčaruje. Vás bude prenasledovať niekoľko dní.
43. Creep (2014)
Nedostatočne videný Blumhouseov banger Creep je lo-fi horor o spoločenskej nešikovnosti – film, ktorý neustále naráža na hranice toho, čo by sa dalo považovať za zvláštne, ale v konečnom dôsledku neškodné správanie, a necháva diváka s lepkavou otázkou:
V akom momente by ste utiekli s rizikom, že budete vyzerať neslušne? Dvojica hviezd a spoluscenáristov Patrick Brice (ktorý je aj režisérom) a Mark Duplass sleduje Aarona (Brice), kameramana vo finančných problémoch, ktorý prijme 1000 dolárov, aby počas jedného dňa natočil Josefa (Duplass). Josef tvrdí, že má nádor na mozgu, a chce videonahrávku pre svoje nenarodené dieťa – ale je to tiež, čo je veľmi dôležité, úchyl a čudák, čo Aarona núti k otázke: „Čo tu, do pekla, robím?“, keď sa ich spoločný čas vyvíja. Vďaka štipľavému zmyslu pre humor a sérii účinných otrasov Creep z ničím viac než minimálnej zostavy vyťaží maximum, s dokonalým Duplassovým výkonom a nezabudnuteľnou záverečnou scénou.
42. Nevesta na zabitie (2019)
Ako sa ukázalo, detské hry sú skvelým hororovým konceptom. V búrlivom filme Tylera Gilleta a Matta Betinelliho-Olpina Ready Or Not si nová nevesta Grace (Samara Weaving) musí vybrať jednu z nich, ktorej sa zúčastní so svokrovcami počas svadobnej noci.
Je to rituál, o ktorom si spočiatku myslí, že je to trochu zábava, ale ukáže sa, že je to veľmi skutočná verzia hry Schovávačka – kde ona je korisť a veľmi bohatá, veľmi hrozná rodina, do ktorej sa vydala (vrátane Marka O’Briena v úlohe manžela Alexa, Adama Brodyho ako brata Daniela, Andie MacDowellovej ako matriošky Becky a Henryho Czerného ako otca Tonyho), sú predátori. Grace je so svojimi čipkovanými bielymi šatami, vysokými topánkami Converse a puškou pod pazuchou skvelým prírastkom do kánonu finálových dievčat, ktoré sú vystavené tlaku, keď hra s vysokými stávkami vyžmýka kinetické, raimiovské momenty rozstreku – a týchto dementných záverečných pár scén upevňuje Ready Or Not ako obľúbený moderný horor.
41. Kruh (2002)
Pôvodný japonský film Kruh je absolútna klasika – ale keďže bol vydaný v roku 1998, nemôže byť zaradený do tohto zoznamu. Do hry vstupuje americká adaptácia Gorea Verbinského, tentoraz s Naomi Wattsovou v hlavnej úlohe Rachel – matky a investigatívnej reportérky, ktorá pri sledovaní tejto videokazety vyšetruje smrť štyroch tínedžerov a snaží sa uniknúť osudu, ktorý ju čaká.
Hoci vyrovnať sa filmu Hidea Nakatu je náročný cieľ, Verbinskému sa podarilo zachovať všetku atmosféru a strašidelnosť, vďaka ktorým bol Kruh taký pôsobivý, a zároveň do príbehu vniesť svoj vlastný dokonalý vizuálny štýl – jeho charakteristická uhladená, štýlová estetika (ktorú sme videli aj v šialenom, ale zmätenom Lieku na wellness) sa tu naplno prejavuje a vytvára veľký medzinárodný mainstreamový hit, ktorý zázračne neznižuje desivosť originálu. Ak melancholická paleta v sivej a modrej farbe nevyvolá dostatok zimomriavok na to, aby vás skutočne zamrazilo, desivé vizuály Samarových obetí – plus jej ikonické plazenie sa cez televíznu obrazovku, ktoré tu stále vyvoláva nočné mory – to určite dokážu.
40. Moja sestra je vlkolak (2000) – Najlepšie horory
Filmy o vlkodlakoch sú ťažké. Podobne ako zombie filmy slúžia ako trójske kone pre podtext a vážne pointy a veľké témy,. Prinútia premýšľať. Ale možno preto. Americký vlkolak v Londýne a Kvílenie je kombinácia, ktorú nie je možné vylepšiť. Alebo možno preto, že je ťažké urobiť dobrú sekvenciu premeny bez toho. Aby sa nepreklopila do neúmyselnej veselosti, sú pomerne riedke.
Ginger Snaps, kanadský horor Johna Fawcetta z roku 2001. Je – spolu s výbušnou hororovou komédiou Psí vojaci Neila Marshalla – zatiaľ najlepší film storočia. Feministický pohľad na osvedčený príbeh „niekoho uhryzne vlk. Premení sa na vlka“ vytvára pomerne zjavné, ale stále pôsobivé spojenie medzi pomalým zostupom do vlčieho kráľovstva a rôznymi problémami. Tie ktorým čelia ženy. Základom je skutočne ohnivý výkon Katherine Isabelle. Z nej mal urobiť obrovskú hviezdu, a ústredný vzťah medzi jej Ginger a skleslou Brigitte Emily Perkins je relatívny a v konečnom dôsledku srdcervúci. Vlčí film ostrý vtipom aj pazúrmi. Filmy o Vlkodlakoch : Top 10 Filmy o Vlkodlakoch
39. Úsvit mŕtvych (2004)
Remakovanie celovečerného zombie filmu Georgea A. Romera malo byť hororovým kacírstvom. Režisér Zack Snyder však vo svojom celovečernom debute – pracujúc podľa scenára mladého Jamesa Gunna – ponúkol novú verziu príbehu o zombíkoch, ktorí idú do nákupného centra, s vlastnou príchuťou. Čiastočne preto, že zdedil rýchlo bežiacich mŕtvych z filmu 28 dní neskôr. Najlepšie horory pričom Romerov plíživý teror vymenil za scény zúrivého, šialeného požierania mäsa.
Čím zvýšil masaker pre otrlejších divákov zo začiatku 90. rokov. Získal však aj novú tematickú odozvu, keď zobrazuje masaker a katastrofu v Amerike po 11. septembri . Stačí sa pozrieť na úvodnú titulkovú sekvenciu (Snyderova hudobná montáž, tu na pieseň Johnnyho Casha „When The Man Comes Around“), ktorá sa pri šírení zombie nákazy odvoláva na obraz vojny proti terorizmu. Gunnov scenár je štíhly. Priemerný a pôsobivo ponurý (zombie novorodenec, anyone?). Zatiaľ čo Snyderova filmová tvorba má veľa zo štýlu, ktorým sa neskôr preslávil. S väčším záberom ako jeho blockbustery.
38. Wolf Creek (2005)
Nie je veľa dobrých filmov, ktoré by boli tak fantasticky odporné ako Wolf Creek z roku 2005, príšerná brutalita Grega McLeana. Jeho úspech je spečatený už od začiatku – začína hedonisticky, s dvojicou britských turistov (Cassandra Magrath, Kestie Morassi) a ich austrálskym priateľom (Nathan Phillips), ktorí si žijú dole pod zemou, a je nakrútený na video s jemnou atmosférou domáceho filmu. Prechádza ním autenticita a vy ste s nimi okamžite na jednej lodi – takže keď ide do tuhého. Cítite to.
Netrvá to dlho: po tom, čo sa im pokazí auto, sa objaví muž v stredných rokoch menom Mick (veľmi desivý John Jarratt), aby im pomohol. A na chvíľu to aj urobí. Predtým, ako ich zdroguje a začne mučiť. Ukáže sa, že je to sériový vrah z vnútrozemia – psychotický Krokodíl Dundee s väčším množstvom nožov. A pištoľami. Nie je tu nič nadprirodzené: len čisté využívanie nášho strachu z neznámeho. Z izolácie a z veľmi desivých cudzincov. Nowheresville v Austrálii je v najlepších časoch nemilosrdné miesto a McLean ho v tomto veľmi desivom a veľmi hroznom diele využíva naplno. Najlepšie horory.
37. Tajomstva smrti slečny Neznámé (2016)
Fanúšikovia seriálu Nástupníctvo možno ťažko uveria, že by Brian „Logan Roy“ Cox mohol byť niekedy hodnoverne ohrozený – určite by sa každá čarodejnica, zombie alebo otročiaci ghúl dali ľahko odohnať výkrikom „FUCK OFF!“. Ale Pitvanie neznámej je také dobré, že sa začnete báť aj o tohto chrapľavého kráľa hnevu. Premisa thrilleru je strašidelne jednoduchá.
Neskoro v jednu búrlivú noc sa tím koronerov otca a syna (Cox a Emile Hirsch) ocitne pred poslednou pitvou mŕtvoly. Ale keď sa pustia do krájania a sekania. Ukáže sa, že mŕtvola – záhadná mladá žena – je plná tajomstiev. Takých tajomstiev, ktoré vedú ku kriku a krvi na podlahe. Je to strhujúca nálada. V ktorej hromy burácajú a skrinky plné ľudských pozostatkov začínajú hrčať. Nórsky režisér André Øvredal však strašidelné scény okorení aj humorom a vytvorí z filmu čiernu komédiu v štýle Drag Me To Hell. Osobitnú zmienku si zaslúži Olwen Kelly. Sa v úlohe titulnej postavy akosi podarilo ukradnúť si predstavenie, keď nehybne ležala.
36. [REC] (2007)
Španielsky zombie horor Jaumeho Balagueróa a Paca Plazu zvýšil latku žánru found-footage svojou jednoduchou premisou a ostrými, presne načasovanými šokmi. REC, videný očami miestneho spravodajského tímu, ktorý sleduje nočnú zmenu hasičskej posádky. Nakrúca takmer výlučne v karanténnom bytovom dome, kde sa zdanlivo obyčajný telefonát o problémovom staršom obyvateľovi zmení na klaustrofobický boj o prežitie. Film vás chytí za každý nerv. Najlepšie horory keď vás roztrasený ručný objektív vrhne do epicentra masakru, v ktorom sa obyvatelia, záchranné služby a spravodajský štáb snažia a vždy zlyhajú pri navigácii v budove spustošenej infikovanými.
Balagueró a Plaza sú strašidelne kreatívni pri využívaní obmedzených priestorov filmu, vrátane záberu na schodisko, ktorý vás prinúti siahnuť po vypínači zakaždým. Keď zídete dolu na polnočnú desiatu. Pokračovania filmu sa pokúsili zarobiť na jeho prekvapivom úspechu – a v druhom filme rozvíjali zombie lore zaujímavým smerom. Žiadne z nich sa nevyrovná závratnému vzrušeniu tohto prvého dielu.
35. To (2017) – Najlepšie horory
Ešte nikdy nepôsobil jediný červený balónik tak desivo. Po obľúbenej, ale nedokonalej televíznej adaptácii z roku 1990 prinieslo IT Andyho Muschiettiho Pennywisea novej generácii v triumfálnom prerozprávaní klasiky Stephena Kinga, v ktorom sa spája dospievajúce teplo s klasickými hororovými strašidlami. Pri oddeľovaní dvojitej časovej línie filmu sa táto prvá polovica zameriava výlučne na Klub mladých porazených – predstavte si Stand By Me s poriadnymi hrôzami.
Mladí herci – vrátane Jaedena Martella, Finna Wolfharda zo Stranger Things, Sophie Lillis a Jacka Dylana Grazera – odvádzajú hviezdnu prácu. Vďaka ktorej vám na postavách záleží natoľko, že sa bojíte za nich a zároveň sa bojíte o ich bezpečnosť. A to právom: Bill Skarsgård. Ktorý z plného hrdla stelesňuje samotného Tancujúceho klauna. Spolu s vynikajúcim kostýmovým a maskérskym dizajnom, je skutočne ako z nočných môr. Úspech tohto filmu priniesol Muschiettimu možnosť vyrozprávať druhú časovú líniu Kingovho románu v druhej kapitole, s vlastným dokonalým obsadením a obdivuhodne veľkým plátnom – ale táto prvá časť je čistejšia, sladšia a desivejšia. Zvieratá na f – 13 zvierat na písmeno f.
34. Nech vojde ten pravý (2008)
Tento švédsky upírsky film o dospievaní sa odohráva skôr ako gotická rozprávka než ako beštiálny horor, čo však neznamená, že by sa v jeho útrobách nenachádzalo množstvo vnútorností a krvákov. Prvý horor režiséra Tinker Tailor Soldier Spy Tomasa Alfredsona Nech vojde ten pravý mapuje rozkvitajúci románik medzi Oskarom – šikanovaným, étericky vyzerajúcim chlapcom – a nepolapiteľnou Eli.
Spolu so svojím poručníkom presťahovala na jeho panstvo. Je tu veľa zlovestných udalostí, ktoré podkopávajú neistú láskavosť, ktorú títo dvaja zdieľajú; napríklad prostriedky, ktorými Eliin opatrovník vysáva miestneho chlapca. Aby uživil mladé dievča, s ktorým udržiava pochybný vzťah. Ich puto však pretrváva napriek nešťastným okolnostiam, ktoré sa odohrávajú v ostrom nočnom chlade Štokholmu. Okrem toho, že tento krvou postriekaný snehový glóbus filmu priniesol nový pohľad na upírsky film (v tom istom roku, ktorý nám dal aj True Blood a Twilight), ponúkol hororovým nadšencom aj vzácny dar: šťastný koniec. Ako si zjemniť vlasy: 5 prírodných spôsobov.
33. Sirotinec (2007)
Súčasťou série „Guillermo del Toro uvádza…“, ktorá akoby v posledných rokoch ustúpila do úzadia, je tento príbeh o opustenom španielskom sirotinci a deťoch. Ktoré ho nikdy neopustili. To však neznamená, že by sme chceli znehodnotiť prácu J. A. Bayonu, ktorý sa samozrejme medzitým sám pustil do veľkých vecí.
Ak sa aj vyskytnú drobné chybičky – bezdôvodný šokujúci záber dopravnej nehody (čo je v rozpore s tónom zvyšku filmu) a prehnané použitie metafory o Petrovi Panovi a Wendy (pravdepodobne ste to už pochopili, ale film sa chce naozaj uistiť, že ste to pochopili) -, sú to len drobné nedostatky vo filme, ktorý inak nikdy nešliapne vedľa. Zvláštne dojímavý a sentimentálny film, z ktorého však mrazí až do špiku kostí.
32. Cenzor (2021)
Napriek svojmu názvu sa debutujúci režisér Prano Bailey Bond vo filme Censor nedrží nijako späť – hrá sa ako víriaca vízia, ktorá sa valí priamo z hlavy režiséra, zrodená z jasnej lásky k ošúchaným VHS kazetám. Dej sa odohráva v Británii v 80. rokoch minulého storočia, keď vrcholila morálna panika okolo videofilmov, a sleduje Enid (pozoruhodná Niamh Algar), ktorú práca filmovej cenzorky núti pozerať hodiny a hodiny gore-festy. Keď uvidí jeden z nich, ktorý priamo súvisí s nevyriešenou traumou okolo zmiznutia jej sestry, upadne do chaosu – stáva sa posadnutou práve tými dielami, ktoré má kritizovať.
Bailey-Bondová využíva desivé neónové osvetlenie, dezorientujúce detailné zábery a giallo-vizuálne efekty, aby vzdala hold histórii hororu a zároveň vás vtiahla do Enidinej hlavy. Najlepšie horory pričom zmeny pomeru strán a ošúchané televízne obrazovky menia jej uvoľňujúce sa uchopenie reality na meta-pohľad na samotné strašidelné filmy.
31. The Invitation (2015)
Zatiaľ čo nedocenená teenagerská hororová komédia Karyn Kusama Jennifer’s Body je právom znovu oceňovaná, tento výlet do hlbokého nepohodlia je drsnejším a emotívnejším príbehom. Nepríjemná večera je odveký rozprávačský prostriedok na vytvorenie drámy, ktorý však Kusama využíva šikovne. Rozvedený Will (preležaný Logan Marshall-Green) prijme pozvanie na stretnutie v dome svojej bývalej, ktorá sa rozišla, keď ich malý syn nešťastnou náhodou zomrel, a nakoniec dostane oveľa viac, než očakával. Ako večer pokračuje, Willov smútok opäť vypláva na povrch.
Najlepšie horory čo ešte zhoršujú témy rozhovoru, ktoré čoskoro prekročia rámec typických otázok typu „ako je v práci?“ a dotknú sa znepokojivých odhalení, ktoré spôsobia, že účastníci večere sa ocitnú v rozpakoch. Kusama určuje tón a atmosféru so silnou precíznosťou, krúti emocionálnymi nožmi, ktoré vykrúcajú skutočnú bolesť, všetku hrôzu viditeľnú na tvári Marshalla Greena. Vo Veľkej Británii nie príliš vídaný film je nočnou morou, na ktorú pozvete svojich hororovo naladených najbližších, aby si ju pozreli, keď sa objavia titulky.
30. Svätá Maud (2020) – Najlepšie horory
Existuje dôvod, prečo citát použitý v neskoršom traileri k filmu Saint Maud od Jamesa Dyera zo spoločnosti Empire jednoducho znie: „Serem na to!“ Temne lahodný režisérsky debut Rose Glass je divokou jazdou, ktorá sa počas svojej krátkej stopáže stáva čoraz intenzívnejšou, až kým sa neskončí v plameňoch slávy a nevypľuje divákov na druhej strane.
Morfydd Clarková podáva prelomový výkon v úlohe hlboko veriacej živej zdravotnej sestry z titulu. Najlepšie horory ktorej svätá posadnutosť naberie násilný spád, keď sa začne starať o rakovinou postihnutú bývalú tanečnicu Amandu (Jennifer Ehle) a pocíti božské povolanie zachrániť jej dušu. Glassova vízia Maudinho zrútenia je rovnako znamenitá ako trýznivá a siaha od surrealistických momentov fyzickej posadnutosti až po piskľavé akty telesnej hrôzy a sebapoškodzovania. Krikľavé a zároveň pochmúrne prostredie britského prímorského mestečka uviaznutého v čase umocňuje pocit Maudinej izolovanosti a záverečný záber je jedným z tých, ktoré si Glass upevnil ako filmárska hviezda budúcnosti. Chvála Maud.
29. Oculus (2014)
Ak by Christopher Nolan na začiatku kariéry natočil horor, mohol by vzniknúť niečo ako Oculus Mikea Flanagana – film, ktorý sa neustále pohráva s vnímaním reality a rozpráva v dvoch časových líniách, ktoré sa navzájom prelínajú. V súčasnosti je Karen Gillan Kaylie – žena presvedčená, že smrť jej rodičov súvisí so strašidelným zrkadlom v ich dome z detstva.
Najlepšie horory a zhromažďuje svojho brata Tima (Brenton Thwaites), nedávno prepusteného z psychiatrickej liečebne, aby sa tomu raz a navždy postavil. Ako sa ich noc odohráva pod vplyvom „Lasserovho skla“, vraciame sa aj k udalostiam z ich detstva, ktoré viedli k tomu, že sa dvojica stala sirotami – každé rozprávanie sa opakuje v tom druhom, pretože sa zdá, že história sa bude opakovať.
Film Oculus, adaptovaný z Flanaganovho vlastného raného krátkeho filmu, je brilantne vymyslený a ostro vykonaný – jeho najhoršie momenty (Kaylie chrliaca do žiarovky) dopĺňajú nevidené hrôzy, ktoré v divákoch vyvolávajú rovnako živé obrazy. Podobne ako v prípade Flanaganových najlepších diel, aj tento rodinný príbeh zasahuje na emocionálnej úrovni – a tam, kde jeho neskoršie príbehy ponúkajú katarzné rozuzlenia, tu si doprial zdrvujúce vyvrcholenie, ktoré divákov určite zanechá v stave zamyslenia.
28. V zajatí démonov (2013)
Zatiaľ čo v Insidious James Wan vyťažil z malého rozpočtu veľké množstvo peňazí, v The Conjuring, filmovom spracovaní skutočného dua vyšetrovateľov paranormálnych javov Eda a Lorraine Warrenovcov, sa režisér vydal na cestu. Tak ako bol Super 8 J. J. Abramsa poctou a zároveň oživením minulej éry amblinovských blockbusterov, je Wanov The Conjuring plnokrvnou evokáciou kultových hororov 70. rokov – od Exorcistu po The Omen – cez modernú optiku.
Warrenovci, ktorých skvele stvárnili Patrick Wilson a Vera Farmiga, tu vyšetrujú posadnutosť v roku 1971 na Rhode Islande a zúfalo pomáhajú rodine, ktorú sužuje nadprirodzená sila. Wan režíruje s elánom starej školy, s kamerou sa pohybuje v nádherných sledovacích záberoch, ktoré sledujú geografiu domu rodiny Perronovcov, organizuje scény, pri ktorých behá mráz po chrbte, s dokonale načasovanými otrasmi – a v úvodnej sekvencii Annabelle prináša hviezdny, samostatný mini horor. Skutočným tajomstvom úspechu filmu The Conjuring sú však samotní Warrenovci – je veľmi zriedkavé vidieť milujúci manželský pár ako hlavnú postavu hororu a ich hmatateľné puto dodáva strašidlám skutočnú silu.
27. Relic (2020)
Zabudnite na duchov a strašidlá – niekedy je najstrašidelnejšia vec v živote myšlienka na jeho koniec. Film Natalie Eriky James Relic čerpá z najľudskejšieho zo všetkých strachov – starnutia – a mení zostup jednej postavy do demencie na desivý, dezorientujúci a srdcervúci kúsok žánrového filmu. Účinkujú v ňom Emily Mortimer a Bella Heathcote ako matka a dcéra Kay a Sam, ktoré sa vydajú hľadať babičku Ednu (Robyn Nevin), keď sa stratí – a hoci ju rýchlo nájdu, je cítiť, že už nie je tou osobou, ktorou kedysi bola.
Edna je strašidelná prítomnosť, ktorá sa snaží držať zvyškov seba samej; Kay a Sam sa snažia prísť na to, ako sa o ňu čo najlepšie postarať, a zároveň sa vyrovnať so stenami ich rodinného domu, ktoré sa okolo nich uzatvárajú – doslova. Dojímavý a strašidelný, ale na začiatku známy film Relikvie sa skutočne rozbehne v treťom dejstve, s brilantne prekvapivou zmenou tónu a zdrvujúcim emocionálnym koncom, ktorý sa môže pochváliť zúfalo smutnými obrazmi, ktoré zasahujú niečo desivo pravdivé.
26. Saw (2004)
Chceš si zahrať hru? Ak sa to aspoň trochu podobá na hrôzostrašné situácie vo filme Saw, tak asi nie. Výsledkom bolo osem pokračovaní (zatiaľ) – zvyšovanie latky inovatívnych metód vraždenia a nakoniec aj to, že z toho strašidelného klauna s bucľatými tvárami na trojkolke urobili hviezdu – pôvodný Saw Jamesa Wana a Leigha Whannella je z celej série zďaleka najchudobnejší a menej poburujúco groteskný ako filmy, ktoré prišli po ňom.
V jeho zjednodušenom príbehu sa dvaja cudzinci (Cary Elwes a samotný Whannell) prebudia pripútaní reťazami k potrubiu v špinavej kúpeľni s mŕtvym telom uprostred miestnosti – a ak sa im nepodarí utiecť pred vypršaním času, zomrú. Spolu s nimi sa tam nachádza stará píla na železo a čoskoro sa ukáže, že nie je určená na to, aby preťala ich reťaze…. Film Saw, ktorý je zodpovedný za niektoré z najikonickejších hororových obrazov posledných desaťročí a podnietil gýčovú glorifikáciu, ktorá odvtedy inšpirovala mnohé filmy, sa rýchlo stal určujúcim hororovým počinom so zvratovým koncom, ktorý sa zaslúžene zapísal do histórie ako koberec všetkých čias.
25. Zoznam smrti (2011) – Najlepšie horory
Existuje toľko dôvodov, prečo je Zoznam na zabitie taký účinný, že ich môžete primerane vymenovať. Najskôr po prvé, je to samotná neznášanlivosť. Režisér a spoluscenárista Ben Wheatley a spoluscenáristka Amy Jump rozprávajú presvedčivý. Ale roztrieštený príbeh, o ktorom nikdy nezískate úplný obraz, pretože vojak, ktorý sa stal nájomným zabijakom, Jay (Neil Maskell) prijme poslednú ponuku na nájomnú vraždu od starého kamaráta Gala (Michael Smiley) a prepadne sa do hlbokej, temnej králičej nory.
Po druhé, všetko je to realistické. Je tu prístup ako z kuchynského drezu, s improvizovanými sekvenciami s postavami, ktoré sa odohrávajú s takou všednosťou, že keď sa to nakoniec poserie, všetko sa zdá byť hmatateľne možné. Po tretie, je tu už spomínaný úder do ventilátora – psychologické znepokojenie a násilie hodné krútenia nakoniec ustúpia kultovému hororu, ktorý je desivý. A po štvrté, máte tu záver, ktorý z filmu, ktorý je do veľkej miery nasiaknutý realizmom, urobí mýtickú záležitosť – alegória narazí na realitu spôsobom, ktorý vás úplne vyvedie z rovnováhy. Vyškrtnite si všetky tieto prvky zo zoznamu a máte britskú hororovú klasiku.
24. Diablova chrbtica (2001)
Po svojej nelichotivej prvej hollywoodskej skúsenosti s filmom Mimic bol tento film triumfálnym návratom Guillerma del Tora k španielskojazyčnej kinematografii. Je to starší brat Panovho labyrintu a do veľkej miery je to sprievodný film k neskoršiemu filmu: explicitne politický aj strašidelný; doplnkový pohľad na španielsku občiansku vojnu, ktorý sa odohráva päť rokov pred stretnutím Ofélie s El Fauno.
Vo filme sa tiahne svojrázna metaforická niť, ktorá prirovnáva nekľudných duchov k nevybuchnutým bombám, a v sirotinci, kde je mladý Fernando Tielve (podáva pôsobivý výkon po tom, čo sa zúčastnil len konkurzu na komparz) umiestnený vďaka prebiehajúcemu násiliu, sú prítomní skutoční duchovia. Ale del Torova téza, podobne ako v Pánovi, je, že nadprirodzeno je sotva horšie ako hrôzy reálneho sveta. Strašidelný Santi (Junio Valverde) je oveľa menšou hrozbou ako správca sirotinca z mäsa a kostí.
23. Mučeníci (2008)
Každý, kto odporúča pozrieť si Martyrs, to vždy robí s prísnym varovaním. Takže, keďže by ste mali vždy Mučeníkov pozerať zodpovedne, tu je vaše oficiálne varovanie Impéria: Martyrs je takmer tak drsný, ako len horor môže byť. Obsahuje nevýslovné zábery, ktoré sa nedajú nevidieť, a zachádza na miesta tak znepokojujúce, že by sa naozaj nemal pozerať naľahko. Ešte stále ste tu?
Potom sa pripútajte k trýznivému príbehu, ktorý sa zaoberá traumou, mučením a transcendenciou, keď sa obeť zneužívania v detstve snaží pomstiť zdanlivo obyčajnej rodine, o ktorej si myslí, že ju pred 15 rokmi uväznila na bitúnku, a pritom objaví nečakané hrôzy. Film Pascala Laugiera mení podobu – začína v ríši tarantinovského OTT splatteru a v polovici mení smer, keď sa ponára do zvrátenosti.
Jeho brutálne excesy však nakoniec slúžia príbehu a jeho téme – a presvedčivé postavy z neho robia viac než len utrpenie typu „ešte sa pozeráš?“. Svojimi nekompromisnými víziami vás buď vyburcuje do stavu zvýšeného vedomia – alebo vás nechá krčiť sa v kúte a ľutovať posledných 100 minút vášho života. Vyberte si.
22. Jeho dom (2020)
Po priaznivých začiatkoch krátkometrážnej kariéry Remiho Weekesa – pozrite si jeho srdcervúcu snímku Tickle Monster, aby ste si dobre prečítali o jeho talente – objavuje režisér vo svojom celovečernom debute skutočný teror v zúfalej situácii, ktorej čelí utečenecký pár Rial (Wunmi Mosaku) a Bol (Ṣọpẹ Dìrísù). Po strastiplnom utrpení v rodnom Južnom Sudáne je dvojica nútená utiecť do Spojeného kráľovstva, kde sa v ošarpanom obecnom dome odohrávajú ich najhoršie vnútorné obavy, zatiaľ čo oni bojujú s diskrimináciou zvonka. Weekes konfrontuje niekoľko vážne desivých monštier so surrealistickými prejavmi diaspóry Rial a Bola.
Nič však nevyvolá taký strach ako jednoduchá scéna, v ktorej Rial stráca orientáciu na sídlisku – na jej tvári sa usadzuje stúpajúca miera paniky, pretože v okolí sa skrývajú najrôznejšie potenciálne hrozby. Ďurišová a Mosaku sa k sebe úžasne hodia a v príbehu, ktorého korene siahajú do tragédie, podávajú silné, opodstatnené výkony, ktoré sú oživené.
21. Neutečieš (2014)
Viac ako lekačkami a gore sa film Davida Roberta Mitchella It Follows zaoberá znepokojením a strachom. Nedocenený talent Maika Monroe sa predstaví v úlohe Jay, mladej ženy, ktorá má sex s chlapcom, aby zistila, že tento akt na ňu preniesol akúsi nadprirodzenú kliatbu – kamkoľvek sa pohne, prenasleduje ju vražedná sila. Môže vyzerať ako niekto, koho pozná, ako cudzinec v dave; čokoľvek.
Najlepšie horory čo potrebuje, aby sa k nej dostalo. Jediný spôsob, ako sa ho (dočasne) zbaviť? Vyspať sa s niekým iným a preniesť kliatbu ďalej. Historické oblečenie v kombinácii so synťákovou hudbou 80. rokov a zdanlivo nestarnúcou technikou sťažujú určenie prostredia, čo prispieva k neštandardnej atmosfére – a desivosť sa stupňuje, keď sa Jay a jej priatelia snažia prísť na to, ako sa oslobodiť, pričom sa nikdy nemôžu uvoľniť, aby nespozorovali zlovestnú postavu, ktorá si to namieri priamo k nim. Je to jedinečne zlovestné prevedenie geniálneho nápadu – ale pozor, po zhliadnutí budete chvíľu skákať po náhodných ľuďoch v periférnom videní…
20. Jazero Mungo (2009) – Najlepšie horory
Austrálsky mock-doc Joela Andersona z väčšej časti neobsahuje žiadne priame strašidlá. Je však neustále presvedčivý – na spôsob Twin Peaks rozpráva o 16-ročnej Alici Palmerovej (Talia Zucker), ktorá sa utopila v jazere, a o možno duchovných udalostiach, ktoré jej rodina prežíva v nasledujúcich týždňoch a mesiacoch, keď sa dozvedá, že pred nimi skrývala významné tajomstvá.
Zvyšok rodiny Palmerovcov je absolútne presvedčivý, keď sa prebíja svojím smútkom a rastúcim pochopením toho. Najlepšie horory čo sa v Alicinom živote dialo, a keď sa napokon odhalí temné jadro toho, čomu Alica čelila, je to absolútne zdrvujúce. V záverečných minútach filmu sa to všetko zrúti na zem, pričom sa spoja riadne mrazivé zábery s duniacim zvukovým mixom, ktorý sa zaryje pod kožu a odmieta odísť. Ako sa na duchársky film patrí, jazero Mungo straší ešte dlho po skončení titulkov.
19. Cudzinec (2016)
V rámci juhokórejského hororového boomu vyniká 150-minútový epos Na Hong-jina ako nervy drásajúci vrchol – nádherne natočený, neuveriteľne atmosférický a so záverečným aktom. Najlepšie horory ktorý vyvoláva hrôzu na prvotnej úrovni. Kwak Do-won je Jong-goo – neohrabaný policajt.
Najlepšie horory ktorý vyšetruje sériu masakrov, ktoré zrejme súvisia s nezvyčajnou epidémiou, keďže povery vedú k nedôvere voči japonskému cudzincovi žijúcemu v lese. V prvej hodine Kvílenie prejavuje bongovský zmysel pre tónové zlomyseľnosti – v policajnej procedurálnej zápletke sa mihnú spomienky na vraždu a prekvapivé záchvevy komédie. Ale ako film pokračuje, ponára sa do hlbšej, temnejšej oblasti, narastá jeho intenzita, pretože možné posadnutia a záhadné infekcie si vyžadujú plamenné šamanské exorcizmy. Keď príde srdcervúce finále, budete úplne očarovaní.
18. Slnovrat (2019)
Pre väčšinu hororových režisérov je tma tým pravým miestom, kde sa skrýva skutočná hrôza – bytosti zahalené v tieňoch a prízraky napoly zahľadené do seba, pripravené zaútočiť. Keď padne noc. To všetko robí film Midsommar režiséra Ariho Astera ešte strašidelnejším: jeho nočná mora sa odohráva za bieleho dňa, keď sa slnkom zaliaty škandinávsky folklórny festival stáva špinavším než typické bahenné kúpele na Glasto.
Podobne ako v Dedičnom, aj tu Aster vrhá divákov tvárou v tvár do závratných hlbín smútku – tu prostredníctvom Dani Florence Pugh. Nedávno za hrozných okolností prišla o celú rodinu a jediné záchranné lano nachádza v polovičnom priateľovi Christianovi (Jack Reynor), ktorý bol na pokraji rozchodu. Keď sa stala tragédia. Keď ju neochotne pozvú, aby sa pripojila ku Christianovi a jeho priateľom na festivale Hårga – večne zaliatom slnečným svetlom. Netrvá dlho a Daniinou vŕzgajúcou psychikou otriasajú halucinogény. Zrady a telesné mrzačenia, čo vedie k ohnivému finále s kvetinovými vencami. Sa už stalo kultovým. Aster tu vytvára živé obrazy – brutálne aj krásne -, vďaka ktorým známe folklórne územie pôsobí novo. Najlepšie horory a Pugh je v úlohe zničenej Dani dychberúco surový. Jej prejavy bolesti, zúfalstva a extázy sú skutočne nezabudnuteľné.
17. Vražedná terapia (2001)
Najviac mozgovo závratný film, ktorý si môžete pozrieť, v ktorom hrá David Caruso a nie je to Hudson Hawk, Session 9 je trestuhodne nedocenený hororový klenot. Dej je jednoduchý: skupina čističov azbestu (okrem iných ju tvoria Caruso, Peter Mullan a Josh Lucas) sa vydáva do opusteného ústavu pre duševne chorých v Massachusetts, aby tam urobila poriadok.
Ako si asi viete predstaviť. Najlepšie horory nedopadne to dobre. Ale toto nie je lacný thriller. Ktorý na vás každých desať minút vystraší. Namiesto toho je Session 9 filmom, ktorý sa snaží navodiť atmosféru a jeho sychravá, pochmúrna atmosféra sa vám vryje do mozgu. Podľa všetkého bola táto atmosféra priamo na mieste natáčania: Caruso spomína, že skutočná stará nemocnica, v ktorej sa natáčalo (miesto, ktoré zrejme inšpirovalo HP Lovecrafta), bola „vždy strašidelná… desivá lokalita“. Tento pocit je hmatateľný. A hlboko znepokojujúce veci, ktoré sa dejú postavám tohto filmu, vás určite prinútia dvakrát sa zamyslieť, než budete súhlasiť s upratovaním opustenej blázinca.
16. Konkurz (2000)
Niekedy sú najdesivejšie horory tie, ktoré sa ako horor neohlasujú. Pozrite si prvých desať minút Vreskotu alebo Exorcistu a nebudete mať pochybnosti o tom, že to, čo zažívate, je sakramentsky silné a chce vám vyraziť dych. Na druhej strane, Konkurz sa začína v móde romantickej drámy. Vdovec v strednom veku Aoyama (Ryo Ishibashi) je svojím synom nabádaný, aby si našiel novú partnerku, a neochotne sa rozhodne zorganizovať falošný konkurz, aby zistil, či láska zasiahne.
Všetko je to veľmi milé, hrejivé a ľudské a núti vás to premýšľať, či Tom Hanks a Meg Ryan niekedy skúmali práva na remake. Potom, asi o hodinu neskôr, sa film zblázni. Asami (Eihi Shiinia), mladá žena, ktorá očarila Aoyamu, je zobrazená, ako sedí v byte, ktorý je okrem vreca a telefónu úplne prázdny. Obsah tohto vreca sa odhalí. Bude vám z nich zle. A v sekvencii. Najlepšie horory na ktorú nikto, kto ju videl, nikdy nezabudne, Asami použije drôtenú pílu na skutočne drsné účely. Audition si vyžaduje silný žalúdok – tak ako väčšina tvorby Takashiho Miikeho – ale je to majstrovská, mrazivá jazda, o to znepokojujúcejšia, že sa pomaly rozbieha až do svojho bugfuckového finále.
15. Neviditeľný (2020) – Najlepšie horory
Leigh Whannell vo svojom vynovenom filme Neviditeľný muž vzal starú hororovú ikonu a bez námahy ju preniesol do 21. storočia, pričom využil strach z neviditeľného ako úžasne relevantnú metaforu paranoje, ktorá vzniká pri prežívaní vzťahu založeného na zneužívaní, nátlaku a kontrole. Elisabeth Mossová exceluje v úlohe Cecilie, ktorej sa podarí utiecť pred násilníckym manželom a expertom na optiku Adrianom (Oliver Jackson-Cohen) – no hoci Adriana krátko nato vyhlásia za mŕtveho, ona ho podozrieva.
Najlepšie horory že využíva svoju životnú prácu na to, aby ju prenasledoval, zatiaľ čo všetci ostatní predpokladajú. Že je jednoducho traumatizovaná. Whannell využíva množstvo prostriedkov, aby Ceciliu (a divákov) upozornil na Adriana – zaparený odtlačok ruky v sprche. Dych v chladnom vzduchu, farba postriekaná po jeho postave – a buduje neznesiteľné napätie už od úvodnej scény. Keď sa Cecilia potichu, zúfalo snaží dostať z domu. Je to odvážny, silný pohľad na postavu starú viac ako 100 rokov. Plný brilantne naaranžovaných hrôz. Povedzte úprimne. Kto sa počas scény v reštaurácii nezbláznil?
14. Nenávist (Ju-On: The Grudge) (2002)
V tomto zozname sú strašidelné filmy. To je v podstate samozrejmosť, keď máte článok s názvom 50 najlepších hororových filmov 21. storočia. Ale je tu skutočný dôvod na to, že tento film Takashiho Shimuzu z roku 2002 je možno najdesivejším filmom na tomto zozname. Je to príbeh o prekliatí, pred ktorým niet úniku – a o pomstychtivých duchoch, ktorí by Sadako prinútili ponáhľať sa so strašidelnou VHS kazetou späť do obchodu. Tie prízračné smrtiace chrastenia vás budú strašiť. Americký remake, ktorý tiež režíroval Šimizu, je tiež niečo ako nenápadný odvážlivec.
13. Babadook (2014) – Najlepšie horory
V poslednom desaťročí bolo len málo prekvapivejších hororových zvratov, ako keď sa z Babadooka – titulného ghúla v klobúku v austrálskom horore Jennifer Kent. Nejakým spôsobom stala LGBTQ+ ikona. Ale ak si táto príšera svojím zmyslom pre dramatickosť (oblečená v netradičnom oblečení a komunikujúca prostredníctvom vyskakujúcich obrázkových kníh). Získala nepravdepodobnú fanúšikovskú základňu. Kentovej film je nakoniec drsný. Vážnym monster filmom, pretože ovdovená Amelia Essie Davis sa ocitne na konci svojich síl so synom Samuelom (Noah Wiseman). Po príchode noci vystraší rozprávková postava Babadook s chrastítkom a chrastením. Miestami až kŕčovité efekty príšer dali roku 2010 svieži kúsok hororovej ikonografie. Kent silne a precízne stavia do popredia Ameliinu špirálovito sa rútiacu príčetnosť. To vedie až ku krásnemu katarznému vyvrcholeniu.
12. Host (2020) – Najlepšie horory
Uprostred všetkých skutočných hrôz, ktoré sa odohrali v roku 2020, poskytol Hostiteľ veľmi potrebné uvoľnenie. Režisér Rob Savage – spolu so scenáristami Jedom Shepherdom a Gemmou Hurley – natáčal na diaľku na laptopy v čase najväčšej uzávery a pre svoj celovečerný debut použil geniálny nápad: zinscenovať Zoom call, v ktorom šiesti piskľaví účastníci usporiadajú seansu a čoskoro dostanú, čo si zaslúžia, pričom sa všetko odohráva v štýle „Screenlife“, ktorý ako prvý predstavil (podceňovaný.
Najlepšie horory ale tu lepší) Unfriended od Blumhouse. Film je výborný z viacerých dôvodov – čiastočne preto. Neúctivé vzájomné vzťahy medzi hercami sú v úvodných minútach také vtipné a reálne. Preto, že film je presne taký dlhý, ako musí byť. Má ultra tesných 55 minút, a čiastočne preto, že je pekelne strašidelný. Je tiež napínavo vynaliezavý. Prezentácia hovoru Zoom je nielen dokonale zrekonštruovaná, ale je živnou pôdou pre vtipy, ktoré by mohli fungovať len v digitálnom svete videohovorov. Je to neskutočne dobrá zábava – a zaslúži si zapísať sa po boku The Blair Witch Project a Paranormal Activity. Z lo-fi vynaliezavosti vyťažili maximum. Koniec stretnutia.
11. Raw (2016) – Najlepšie horory
Nikto nerobí body horor tak ako vizionárska francúzska režisérka Julia Ducournau. V jej úžasnom celovečernom debute Raw hrá Garance Marillier vegetariánku Justine. Ktorá po extrémnom zasvätení na veterinárnej škole dostane chuť na mäso. Jedinečne ženský pohľad na žáner vám od začiatku naháňa husiu kožu vďaka viscerálnej fyzickosti jej záberov – kôň dychčiaci na bežiacom páse, koža zaliata litrami krvi a farby, nechty škriabajúce sa na vyvýšenej červenej vyrážke. Do kanibalizmu sa vnára príbeh sesterstva a zúrivá interpretácia ženskej túžby; pohľad na muža, ktorý je taký krásny. Až vám z neho tečie krv z nosa. Alebo doslova zatínanie zubov v momente vyvrcholenia. S druhým celovečerným filmom Titane. Chystá strhnúť divákov. Je Ducournau jedným z najvzrušujúcejších hlasov v kinematografii tohto storočia.
10. Prekliate dedičstvo (2018) – Najlepšie horory
Hoci je Hereditary prvým celovečerným filmom režiséra Ariho Astera, postaral sa o niekoľko nezabudnuteľných momentov v hororovej kinematografii posledných desaťročí. Tá odrezaná hlava, zapálený muž, obzvlášť odporná samovražda – nech sa snažíte akokoľvek, tieto veci sa nedajú nevidieť. Keby sme žili vo svete, kde by poroty oceňovali horor rovnako ako iné.
„Hodnotnejšie“ žánre, Toni Collette by za úlohu Annie, umelkyne. Ktorá navrhuje miniatúrne figúrky a domčeky, určite obsadila prvé miesto. Film sa začína tým, že pochováva svoju matku, chladnú a odťažitú ženu. Tá ktorá na ňu preniesla viac než len bežné mamičkovské problémy. Smútok trhá štruktúru jej rodiny vrátane manžela Steva (Gabriel Byrne), syna Petra (Alex Wolff) a dcéry Charlie (Milly Shapiro), zvláštneho dievčaťa. Sa zdá byť nezvyčajne spojené so svojou mŕtvou babičkou. Zobrazenie generačnej traumy úplne nasiaknutej zúfalstvom a temnotou bolo pekelným úvodným vyhlásením režiséra. Ktorý sa určite stane budúcou legendou hororového filmu. Hororové filmy Top 10 hororových filmov.
9. Čarodejnica (2015) – Najlepšie horory
Ak chcete ľudí vystrašiť na elementárnej úrovni, vytvoriť atmosféru, ktorá sa vám skutočne dostane pod kožu – a zostane tam – musíte ísť čo najreálnejšie. Robert Eggers sa v prípade Čarodejnice vyhol dymu a zrkadlám. Chcel, aby strach z čarodejníc, ktorý bol v 17. storočí až príliš reálny – a ničivý -, bol hmatateľný, a to aj je: celé to pôsobí ako smrť. Eggers nakrúcal len s prirodzeným svetlom.
Najlepšie horory použil dialógy z puritánskych modlitebných príručiek a svoje postavy obliekol do šiat zo starožitných látok; skladateľ Mark Korven dokonca použil dobové hudobné nástroje. To viedlo k autenticite, ktorá Eggersovi pomohla vytvoriť permanentne úzkostnú atmosféru. Keď sa vyhnaná rodina osadníkov (vrátane hypnotickej Anyi Taylor-Joy v jej debutovej úlohe) dostane do kontaktu s diabolskými silami v lesoch – počnúc tým, že im ukradnú a zabijú dieťa -, zmocní sa ich zlo a všetkých otrávi. Ale pri všetkej záhadnosti a paranoji, keď príde na pretras, nejednoznačnosť ide von oknom – táto čarodejnica je čarodejnica. Budete veriť. To všetko a ešte k tomu démonický kozol Čierny Filip: poriadny hajzel, ak vôbec nejaký existuje.
8. Stiahni ma do pekla (2009)
Ak nepočítame Darček – a Darček by nemal nikto počítať – Sam Raimi sa k hororu nepriblížil odvtedy, čo sa mu podarilo zhodiť mikrofón s trilógiou Evil Dead. Nakrútil western, bejzbalový film, thriller o snežnom záprahu a tri filmy o Spider-Manovi. Ale očividne túžil počuť divákov kričať od strachu. Preto sa v roku 2009 vrátil s filmom Drag Me To Hell (Stiahni ma do pekla), odhodlaný ukázať.
Najlepšie horory že doba síce pokročila, ale on by mohol novej vlne hororu ukázať čo-to. Raimi v tomto až nehorázne OTT horore využíva takmer všetky triky, ktoré sa za tie roky naučil, aby tento príbeh o bankovej úradníčke (Alison Lohman), ktorá sa nechtiac stane príjemkyňou starodávnej kliatby, priviedol k ponurému a desivému životu. Dokonalé načasovanie šoku, čierny zmysel pre humor, ktorý sa tiahne celým príbehom (posledný záber je jeden z najlepších), a majstrovské ovládanie divákových emócií. Nie je to všetko sturm und drang – pozrite si desivé ticho v momente, keď sa Lohmanová ocitne pri pohľade na vznášajúcu sa vreckovku. No ale je to taký druh bláznivej napínavej jazdy, akú dokáže vykúzliť len Raimi. K tomu sa pre istotu pridajú posadnuté zvieratá. Koza od Kozla? Nemôže ju vykrvácať.
7. Paranormal Activity (2007) – Najlepšie horory
Horory sa nedajú natočiť o nič viac, ako je hlboko znepokojujúci found-footage strašidelný film Orina Peliho. Množstvo strachu, ktoré vyvoláva jediné opakujúce sa nastavenie kamery. Je ohromujúce – statický, ľadovo modrý nočný záber na spálňu, kde sa každý pohyb stáva otrasom nočnej mory. Manželia Katie (Katie Featherston) a Micah (Micah Sloat) sú presvedčení, že sa v noci niečo deje, a tak si nastavia kameru. Aby sa natáčali počas spánku – a v priebehu niekoľkých týždňov sa prízračné udalosti začnú stupňovať.
Ak sa neskôr franšíza preslávila viacerými OTT kulisami (poznámka: Paranormal Activity 2 obsahuje skutočný all-timer jump-scare) a rozšírenými dejmi, v origináli je najúčinnejšia jednoduchosť: ľahko odhrnutý roh prestieradla, súbor démonických stôp objavujúcich sa v detskom púdri. Hlboko spiaca Katie čnejúca v noci nad Micahom. Podobne ako tie najlepšie horory, aj tento je v momente bez dychu desivý. Ale skutočne ožije, až keď ste bezpečne uložení vo vlastnej posteli. (Alebo ste?) Niet divu, že sa z Blumhouse stala veľmoc.
6. Pád do tmy (2005)
Niektoré desivé filmy sa odohrávajú ako nočná mora. Všetka česť britskému režisérovi Neilovi Marshallovi, pretože The Descent sa odohráva ako celá hromada zlých snov, ktoré do seba narážajú. Zatiaľ čo sa divák drží ako prikovaný. Začína sa to dosť strastiplne, keď sa život outdoorovej Sarah (Shauna Macdonald) v jednom okamihu rozbije – pri autonehode zahynie jej manžel a dcéra.
Ale ona zostane nažive. O rok neskôr ju kamaráti pozvú na výlet za špehovaním – ale nepovedia jej, že v skutočnosti skúmajú nezmapovanú oblasť. Najlepšie horory a keď sa stanú závalmi, nie je jasný únikový východ. Ak je klaustrofóbia týchto podzemných jaskýň takmer neznesiteľná. Marshallová ešte viac zvýši stávky, keď sa ukáže, že ženy nie sú v týchto nepreskúmaných jaskyniach samy – a boj o prežitie bude zubami-nechtami. Sčasti psychologický panický útok. Sčasti film o podzemných monštrách, je to film s výstižným názvom – zostup na viacero spôsobov.
5. Vlak do Pusanu (2016) – Najlepšie horory
Pokiaľ ide o vysoké koncepty, štvorslovný námet filmu Vlak do Pusanu je poriadny ošiaľ: zombíci vo vlaku. Rozsiahlejšie povedané. Adrenalínová nemŕtva jazda Yeon Sang-ho sleduje otca a dcéru, ktorí uviaznu vo vysokorýchlostnom vlaku. Zatiaľ čo sa v jeho mnohých vagónoch šíri epidémia. A stanú sa súčasťou skupiny preživších, ktorí bojujú o to, aby sa dostali do cieľa. Yeon využíva rýchlych zombíkov, ktorých spopularizoval film 28 dní neskôr a remake Úsvitu mŕtvych.
A jeho nemŕtve légie sa počas šírenia vírusu zmietajú v kŕčoch – animálny doplnok k zombie legende. Ktorý zvyšuje hrôzu. Vďaka Gong Yooovi vám na Seok-wooovi skutočne záleží a láska, ktorú zdieľa so svojou dcérou Su-an (Kim Su-an), je hmatateľná – ale je to práve statný Sang-hwa, ktorý je zlomový (hrá ho Ma Dong-seok, ktorý teraz hrá vo filme Eternals a v západnej kinematografii je známy ako Don Lee), ktorý vierohodne bojuje s nakazenými. A Najlepšie horory keď sa film rúti k svojmu koncu. Stiesnené vagóny umocňujú klaustrofóbiu – Yeon si však toto napätie a hrôzu zachováva aj v sekvenciách mimo vlaku. Celkovo je to naozaj prvotriedny zážitok zo zombie vlaku.
4. Tiché miesto (2018)
Je úplne logické, že Tiché miesto neudáva chybu – pretože ak ju niektorá z postáv urobí, všetko pôjde do čerta. Scenár napísali Scott Beck a Bryan Woods a ide o úzky koncept – záhadné príšery s extrémne citlivým sluchom prinútili svet (alebo to, čo z neho zostalo) mlčať – ktorý potom prepracoval režisér/hviezda John Krasinski, ktorý ešte viac zdôraznil metaforu rodičovstva.
Tu je ochrana vašich detí ešte väčšou situáciou na život a na smrť ako zvyčajne a Krasinski vytvára majstrovskú triedu v napätí, v úspornosti rozprávania, v strašnom mrazení a nervy drásajúcich lekačkách s jednoduchou, ale geniálnou príbehovou vetvou, do ktorej je zapojená Opatovcova hluchá dcéra Regan (skvelá Millicent Simmonds). Príjemné, ale menej prelomové pokračovanie len potvrdilo, že Tiché miesto bolo bleskom vo fľaši: štíhle, napínavé cvičenie v horore, ktoré funguje na výbornú po každej stránke, funguje ako vynikajúca ľudská dráma a napínavý monster movie. Počujte, počujte.
3. Hmla (2007) – Najlepšie horory
Nič sa nevyrovná filmu The Mist. Frank Darabont, ktorý predtým adaptoval filmy Stephena Kinga Vykúpenie z väznice Shawshank a Zelená míľa, sa v tomto zlom. Najlepšie horory uštipačnom a rozprávkovo batshitovom spracovaní autorovej strašidelnej nočnej mory poriadne odlíšil. Obyvatelia malého mestečka Maine sa v predtuche hmly. Schovajú v obchode so zmiešaným tovarom a pripravia si pôdu pre bezbrehé skúmanie ľudskej hlúposti.
Keď Darabont v supermarkete naplno rozohrá Pána múch. Darabont je v tomto tak dobrý – je to mikrokozmos rozdelenia, politiky a perspektívy, ktorá si rozbíja hlavy, keď sa obyvatelia mestečka začnú navzájom zabíjať bez akejkoľvek pomoci interdimenzionálnych beštií. Ktoré sa snažia preniknúť dovnútra. Zbožná náboženská fanatička pani Carmodyová (Marcia Gay Harden) je prinajmenšom rovnako desivá ako obrovskí hmyzoidi. Ale potom. Ale potom! Keď sa tí, čo prežili. Postavia na posledný odpor, Mlha začne operne. V úžase pred svojimi príšerami, a vyvrcholí záverom takým absolútne depresívnym. Takým vrcholne sadistickým, že King povedal. Si želá, aby ho vymyslel sám. Ak ste ho videli, pravdepodobne ste stále zjazvený.
2. O 28 dní… (2002)
Dannymu Boylovi a Alexovi Garlandovi sa musí uznať – pred takmer dvadsiatimi rokmi identifikovali Veľkú Britániu ako ostrov pripravený vybuchnúť od hnevu. Film tejto dvojice. Ktorý sa nedá nazvať zombie filmom (poznámka: pre všetky účely je to zombie film). Najlepšie horory mal na horor rovnako seizmický účinok ako Trainspotting na britflick – filmovo surový, rozprávačsky nekompromisný, tematicky prezieravý a plný obrazov, ktoré odvtedy pretrvávajú v kultúrnom povedomí.
Keď Londýn v čase uzávery desivo utíchol. Sociálne médiá zaplavili zábery z úvodnej sekvencie filmu 28 dní neskôr – Cillian Murphy v nemocničnom rúchu, ktorý sa potuluje po opustenom hlavnom meste. Aj keď sa puristi môžu vysmievať jeho štatútu Z, keďže si chodiacich mŕtvych predstavuje ako bežiacich nakazených. Film adrenalínovým spôsobom umocňuje Romerovu víziu vírusového teroru: nákaza je rýchla. Nakazení prichádzajú závratnou rýchlosťou a niektorí preživší predstavujú ešte väčšiu hrozbu. Vplyv tohto filmu je cítiť takmer na každom postapokalyptickom zombie príbehu – od Snyderovho Úsvitu mŕtvych až po Vlak do Busanu a Walking Dead. O 19 rokov neskôr je rovnako silný ako kedykoľvek predtým.
1. Uteč (2017) – Najlepšie horory
Ak chcete natočiť skutočne kultový horor – taký, ktorý sa stane súčasťou širšej kultúrnej štruktúry a zároveň si ho obľúbia milovníci žánru. Musíte mať veľa vecí správne. Potrebujete vražedný koncept, niečo také chytľavé, inteligentné, ale jednoduché, čo si okamžite získa pozornosť.
Ako napríklad sny-bojovisko z Nočnej mory na Elm Street alebo myšlienka „pozriete si kazetu a potom zomriete“ z Kruhu. Potrebujete obraz, ktorý sa vryje do povedomia verejnosti a prekoná svoj pôvod – ako dvojica dvojičiek-duchov stojacich na chodbe alebo strašidlo s nožom v maske Williama Shatnera. Potrebujete riadne skvelého protagonistu. Ktorému budete fandiť – takého, ktorý zostane v pamäti rovnako dlho ako sily zla. Proti ktorým bojuje. Najlepšie horory ako napríklad Ash alebo Laurie Strode. A napokon potrebujete úplne nového zloducha. Ktorý dokáže nahnať skutočný strach a premeniť skutočné hrôzy na niečo vyhrotené a filmové – Ghostface, Xenomorph alebo Pennywise. Top 10 hororov natočených podľa skutočnej údalosti.
Get Out má všetko. Jordan Peele svojím režijným debutom vytvoril niečo. To okamžite pôsobilo ako Momentka aj ako film. Ten vražedný koncept sa mu podaril – černošský Američan pri návšteve rodičov svojej bielej priateľky odhalí úplne nové úrovne privlastňovania.