AUTO A MOTOELEKTROTECHNIKAElektrotechnika

Elektrická výstroj motorových vozidiel

Dôvody narastania počtu a zložitosti elektrických zariadení motorových vozidiel

– potreba čo najväčšej účinnosti a spoľahlivosti zaisťujúcej bezpečnosť prevádzky,

– požiadavka miniaturizácie prvkov a automatizácie činnosti jednotlivých systémov,

– požiadavka znižovania hluku a škodlivých exhalácií,

– uľahčenie ovládania pri súčasnom zväčšovaní pohodlia vo vozidle,

– zjednodušenie diagnostiky.

Káblový rozvod

Potreba akumulátorovej batérie na spúšťanie spaľovacieho motora si vynútila používanie jednosmernej sústavy. V motorových vozidlách sa používa jednovodičový rozvod, nakoľko jeden pól predstavuje kostra.

Polaritu ukostrenia určuje norma, vo väčšine krajín je to záporný pól. Jednovodičový rozvod je jednoduchý, prehľadný, spotrebuje sa naň menej materiálu ako na dvojvodičový, čiže má menšie náklady. Pre káblový rozvod v motorových vozidlách sa používajú prevažne medené káble s farebnou izoláciou z PVC (polyvinylchlorid). Prierezy vodičov sa líšia podľa zaťaženia a sú od 0,5 mm2 až po 120 mm2. Najstarší človek na svete

Priemerné prúdové zaťaženie sa volí 5 Amm-2 pre trvalé zaťaženie, pre krátkodobé zaťaženie až 30 Amm-2. Káble sa vyväzujú do tzv. stromčeka, čo je vlastne spojený zväzok káblov, ktoré sa navzájom prepojujú alebo pomocou konektorov pripájajú k spotrebičom.

Prepojenie jednotlivých elektrických zariadení v motorovom vozidle sa riadi istými zásadami. Aj napriek tomu sa môže elektrický rozvod rôznych motorových vozidiel líšiť, predovšetkým značením (číslovaním) svoriek jednotlivých zdrojov a spotrebičov.

Konvenčné (klasické) cievkové zapaľovanie

konvekcne cievkove zapalovanie

Pri zapnutí kontaktov prerušovača prechádza elektrický prúd z akumulátorovej batérie primárnym vinutím zapaľovacej cievky. Prúd vytvára magnetický tok a predáva tak energiu magnetickému obvodu zapaľovacej cievky.

Pri rozpojení kontaktov prerušovača sa prúd v primárnom okruhu zapaľovacej cievky rýchlo zmenšuje a so zmenou magnetického toku sa indukuje napätie v primárnom aj sekundárnom vinutí zapaľovacej

Podobné články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Back to top button