Zdravie

Ako sa vykakať keď to nejde – 12 rád na doma

Ako sa vykakať keď to nejde – 12 rád na doma. Vaše pohybové a stravovacie návyky, vek, pohlavie a zdravotný stav ovplyvňujú počet stolicových pohybov, ktoré zažijete za jeden deň. Hoci neexistuje stanovený počet stolicových pohybov, ktoré by mal človek absolvovať, je nenormálne a možno aj nebezpečné, ak sa vykakáte trikrát alebo menej ako trikrát za týždeň.

 

Zápcha často spôsobuje vyprázdňovanie, ktoré je nielen zriedkavé, ale aj ťažké a ťažko sa vyprázdňuje. To vedie k nadmernému napínaniu a času strávenému na toalete.

 

Ako sa vykakať keď to nejde 

 

Ako sa vykakať keď to nejde

 

Príčiny zápchy sú rôzne. Môže byť jednoducho spôsobená napríklad dehydratáciou alebo konzumáciou potravín s príliš malým obsahom vlákniny. V iných, závažnejších prípadoch môže byť zápcha dôsledkom stresu, hormonálnych zmien, poranení chrbtice, svalových problémov, rakoviny a iných štrukturálnych problémov ovplyvňujúcich tráviaci trakt.

 

Rýchle spôsoby, ako sa vykakať. Nasledujúce rýchle postupy môžu pomôcť vyvolať stolicu v priebehu niekoľkých hodín.

 

 

 

1. Užívajte doplnok s vlákninou

 

Užívajte doplnok s vlákninou

 

Doplnky stravy s vlákninou sú ľahko dostupné a účinné na vyvolanie stolice, ak je príčinou vašej zápchy strava s nízkym obsahom vlákniny. Fungujú tak, že dodajú stolici objem. To pomáha vytlačiť stolicu cez črevá von z tela.

 

2. Zjedzte porciu potravín s vysokým obsahom vlákniny

 

Zjedzte porciu potravín s vysokým obsahom vlákniny

 

Vyskúšajte tieto potraviny s vysokým obsahom vlákniny:

 

Nezabudnite dať Palec hore na našej 👉 fb stránke TOPDEN 👍

 

K týmto potravinám nezabudnite piť veľa vody, pretože tá ešte viac pomôže vytlačiť stolicu z tela.

 

 

3. Vypite pohár vody – Ako sa vykakať keď to nejde

 

Vypite pohár vody - Ako sa vykakať keď to nejde

 

Správna hydratácia – zvyčajne aspoň osem 8-decových pohárov čírej tekutiny denne – je potrebná na normálne vyprázdňovanie čriev. Ak máte zápchu a nepili ste dostatočné množstvo vody, konzumácia veľkého pohára vody alebo inej čírej tekutiny môže vyvolať pohyb čriev.

 

4. Užite preháňadlo stimulujúce

 

Laxatívne stimulanty sú určené na vynútenie stolice stláčaním čriev. Stimulanty dostanete bez lekárskeho predpisu v miestnej lekárni. Medzi obľúbené možnosti patria napr:

  • bisakodyl (Dulcolax, Ducodyl, Correctol)
  • senna-sennosidy (Senokot)

 

5. Užívajte osmotický – Ako sa vykakať keď to nejde

 

Osmotické laxatíva pôsobia trochu inak ako stimulačné laxatíva. Sú navrhnuté tak, aby pomáhali presúvať tekutiny cez hrubé črevo. Medzi niektoré príklady patria napr:

  • hydroxid horečnatý (Phillips Milk of Magnesia)
  • polyetylénglykol (MiraLAX)
  • citrát horečnatý
  • laktulóza (Kristalóza)
  • Na lekársky predpis môžete získať polyetylénglykol s vyššou pevnosťou, nazývaný aj PEG (Golytely, Nulytely).

 

 

6. Vyskúšajte mazľavé preháňadlo

 

Lubrikačné preháňadlá, ako napríklad minerálny olej, dodávajú stenám vášho čreva klzký povlak, ktorý umožňuje ľahší pohyb stolice cez hrubé črevo a von z tela. Minerálny olej užívajte najneskôr dve hodiny po večernom jedle. Výsledky očakávajte do šiestich až ôsmich hodín.

 

7. Používajte zmäkčovadlo stolice – Ako sa vykakať keď to nejde

 

Jednou z častých príčin zápchy je dehydratácia, ktorá môže spôsobiť tvrdú stolicu. Používanie zmäkčovadla stolice, ako je napríklad dokuzát sodný (Colace) alebo dokuzát vápenatý (Surfak), môže zvlhčiť stolicu tým, že z vašich čriev vytiahne vodu. Vďaka tomu sa stolica ľahšie dostane z vášho tela von.

 

Zmeny životného štýlu, ktoré vám môžu pomôcť vykakať sa

 

Zmeny životného štýlu, ktoré vám môžu pomôcť vykakať sa

 

Vyššie uvedené rady môžu pomôcť podporiť rýchlu stolicu a zmierniť tak krátkodobé ťažkosti. Niektoré zo zmien životného štýlu však môžu udržať vašu zápchu na uzde aj natrvalo. Pre pravidelnosť sa snažte, aby sa tieto tipy stali súčasťou vašich každodenných návykov. Čo obsahuje vlákninu 20 potravín s vysokým obsahom vlákniny.

 

Do svojho jedálnička zaraďte viac vlákniny, a to čerstvé ovocie a zeleninu, strukoviny, fazuľu a celozrnné výrobky. Denne by ste mali skonzumovať aspoň 14 gramov vlákniny na každých 1 000 kalórií vo vašej strave. Ak potrebujete užívať doplnok vlákniny pri chronickej zápche, začnite s nízkou dávkou a zvyšujte ju podľa tolerancie. U niektorých ľudí môže veľké množstvo vlákniny viesť k nadúvaniu.

 

  • Cvičte väčšinu dní v týždni s každodennou prechádzkou, behom, jazdou na bicykli, plávaním alebo inou formou cvičenia. Ľahké cvičenie pomáha udržiavať správny krvný obeh a môže udržiavať črevá zdravé.
  • Každý deň konzumujte dostatok tekutín – hlavne vody a iných čírych tekutín. Snažte sa denne vypiť aspoň osem 8-decových pohárov čistých tekutín.
  • Zvládnite svoj stres.
  • Nikdy „nezadržiavajte“ stolicu.
  • Mastné vlasy : 5 domácich liekov

 

Kedy treba navštíviť lekára

 

Chronická zápcha môže pre človeka predstavovať problém pri sústredení sa na každodenné úlohy a činnosti. Ak vaša zápcha trvá dlhšie ako týždeň a nereaguje na liečbu, je čas navštíviť lekára, aby sa vylúčili závažné príčiny. Ak vašu zápchu sprevádzajú závraty, únava, kŕče alebo kŕče, ihneď navštívte lekára.

 

Nezabudnite dať Palec hore na našej 👉 fb stránke TOPDEN 👍

 

Podobné články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Back to top button