Zdravie

Čo je dobré na zápchu? 14 najlepších potravín

Čo je dobré na zápchu? Ktoré potraviny sú vhodné pri zápche? Zápcha je častým problémom, ktorý často vyplýva zo stravy a životného štýlu. Konzumácia určitých potravín môže pomôcť zlepšiť frekvenciu vyprázdňovania. Lekárska komunita definuje zápchu ako zníženie počtu pohybov čriev alebo ťažkosti s odchodom stolice.

 

Ľudia, ktorí majú zápchu, môžu mať:

  • tvrdú, suchú alebo hrudkovitú stolicu
  • stolica, ktorá vyzerá ako malé kamienky alebo guľôčky
  • bolesť a nepríjemné pocity počas vyprázdňovania
  • pocit neschopnosti úplne vyprázdniť črevá
  • strata chuti do jedla v dôsledku neustáleho pocitu plnosti
  • mierne opuchnuté brucho
  • Človek si môže všimnúť aj malé pruhy jasne červenej krvi v stolici alebo na toaletnom papieri po utretí.

 

Čo je dobré na zápchu

 

Čo je dobré na zápchu

 

Každý človek má iné črevné návyky, ale ľudia, ktorí trpia zápchou, majú zvyčajne menej ako tri stolice týždenne. Zápcha je veľmi častá.  Riziko zápchy sa zvyšuje s vekom. Približne 33 z každých 100 dospelých nad 60 rokov má príznaky zápchy. V tomto článku sa pozrieme na 14 potravín, ktoré môžu podporiť pohyb čriev. Preskúmame tiež príčiny a spôsoby liečby zápchy.

 

Štrnásť potravín, ktoré môžu zmierniť zápchu

 

Črevá každého človeka reagujú na potraviny inak, ale nasledujúce zdravé, prírodné potraviny môžu pomôcť zmierniť zápchu:

 

 

1. Voda

 

Voda

 

Dehydratácia je častou príčinou zápchy a pitie veľkého množstva vody môže často pomôcť zmierniť alebo vyriešiť jej príznaky. Keď je človek dehydrovaný, jeho črevá nedokážu do stolice pridať dostatok vody. Výsledkom je tvrdá, suchá a hrudkovitá stolica, čo môže viesť k zápche.

 

2. Jogurt a kefír

 

Jogurt a kefír

 

Mnohé mliečne výrobky vrátane jogurtu a kefíru obsahujú mikroorganizmy známe ako probiotiká. Probiotiká sa často nazývajú „dobré“ baktérie a môžu pomôcť zlepšiť zdravie čriev a zmäkčiť stolicu.

 

Nezabudnite dať Palec hore na našej 👉 fb stránke TOPDEN 👍

 

 

V štúdii z roku 2014 vedci skúmali použitie neochuteného probiotického jogurtu s obsahom polydextrózy, Lactobacillus acidophilus a Bifidobacterium lactis na liečbu zápchy. Vedci zistili, že konzumácia 180 mililitrov tohto jogurtu každé ráno počas 2 týždňov skrátila čas potrebný na presun odpadu cez črevá u ľudí s chronickou zápchou.

 

 

3. Strukoviny

 

Strukoviny

 

Väčšina fazule, šošovice, cíceru a hrachu má veľmi vysoký obsah vlákniny, čo je živina, ktorá podporuje dobré trávenie a znižuje zápchu.

 

Štúdia z roku 2017 zistila, že 100 gramov (g) varených strukovín poskytuje približne 26 % denného príjmu vlákniny. Porcia 100 g strukovín obsahuje aj značné množstvo ďalších živín, ktoré pomáhajú zmierniť zápchu, ako sú draslík, foláty, zinok a vitamín B6. Účinky Medu 7 jedinečných výhod medu.

 

 

4. Číre polievky – Čo je dobré na zápchu

 

Čo je dobré na zápchu

 

Číre polievky sú výživné a ľahko stráviteľné. Pridávajú tiež vlhkosť tvrdej, hustej stolici, čo ju môže zmäkčiť a uľahčiť jej vylučovanie. Teplé tekutiny a potraviny sú vo všeobecnosti tiež ľahšie stráviteľné.

 

 

5. Sušené slivky – Čo je dobré na zápchu

 

Čo je dobré na zápchu

 

Najzdravšie Sušené slivky a slivková šťava sú v mnohých častiach sveta osvedčeným domácim liekom na zápchu. Sušené slivky obsahujú veľa vlákniny, živiny, o ktorej je známe, že uľahčuje a urýchľuje vyprázdňovanie. Tak sušené slivky obsahujú aj sorbitol a fenolové zlúčeniny, ktoré môžu mať priaznivé účinky na tráviaci trakt.

 

V prehľadovej štúdii z roku 2014 sa dospelo k záveru, že konzumácia sušených sliviek môže zvýšiť frekvenciu pohybov čriev a zlepšiť konzistenciu stolice u ľudí so zápchou. Vo väčšine štúdií zahrnutých do prehľadu účastníci denne zjedli 100 g sušených sliviek, teda približne 10 sušených sliviek.

 

6. Pšeničné otruby

 

Pšeničné otruby

 

Pšeničné otruby sú ďalším obľúbeným domácim liekom na zápchu. Sú bohaté na nerozpustnú vlákninu, ktorá môže urýchliť tok látok cez črevá.

 

Zistilo sa že každodenná konzumácia raňajkových cereálií obsahujúcich pšeničné otruby počas 2 týždňov zlepšila funkciu čriev a znížila zápchu u zdravých žien, ktoré zvyčajne nejedli veľa vlákniny.

 

7. Brokolica – Čo je dobré na zápchu

 

čo je dobré na zápchu

 

Brokolica obsahuje sulforafán, látku, ktorá môže chrániť črevá a uľahčovať trávenie. Sulforafán môže tiež pomôcť zabrániť premnoženiu niektorých črevných mikroorganizmov, ktoré môžu narušiť zdravé trávenie.

 

V štúdii z roku 2017, zdravý ľudia jedli každý deň počas 4 týždňov buď 20 g surových klíčkov brokolice, alebo 20 g klíčkov lucerny. Vedci zistili, že ľudia, ktorí jedli brokolicové klíčky, mali menej príznakov zápchy a rýchlejšie sa vyprázdňovali.

 

8. Jablká a hrušky

 

Jablká a hrušky

 

Jablká a hrušky obsahujú niekoľko zlúčenín, ktoré zlepšujú trávenie, vrátane vlákniny, sorbitolu a fruktózy. Toto ovocie obsahuje aj veľké množstvo vody, ktorá môže pomôcť uľahčiť trávenie a zabrániť zápche. Ak chcete z jabĺk a hrušiek vyťažiť čo najviac, jedzte ich surové a celé, s neporušenou šupkou.

 

9. Hrozno – Čo je dobré na zápchu

 

 Hrozno - Čo je dobré na zápchu

 

Hrozno má vysoký pomer šupky a dužiny, čo znamená, že je bohaté na vlákninu a obsahuje aj veľa vody. Ak chcete zmierniť zápchu, skúste zjesť niekoľko hrstí surového, umytého hrozna. Mastné vlasy : 5 domácich liekov.

 

 

10. Kiwi

 

kivi

 

V priemere 100 g kivi obsahuje približne 2 – 3 g vlákniny. Môže stolici dodať objem a urýchliť prietok črevami. Kivi obsahuje aj aktinidín, enzým, ktorý podporuje pohyb v hornej časti tráviaceho traktu, a niekoľko fytochemikálií. Ktoré môžu zohrávať úlohu pri zlepšovaní trávenia.

 

 

11. Ostružiny a maliny – Čo je dobré na zápchu

 

Ostružiny a maliny - Čo je dobré na zápchu

 

Ostružiny a maliny sú bohaté na vlákninu a vodu, ktoré môžu zmierniť zápchu. Skúste denne zjesť hrsť alebo dve surové, umyté černice alebo maliny.

 

12. Celozrnný chlieb, obilniny a cestoviny

 

Celozrnný chlieb, obilniny a cestoviny

 

Celozrnné pšeničné výrobky sú vynikajúcim zdrojom nerozpustnej vlákniny. Ktorá dodáva stolici hmotnosť a urýchľuje tok látok cez črevá. Ak chcete z celozrnných výrobkov získať čo najviac živín, jedzte ich surové alebo mierne tepelne upravené. Celozrnný chlieb a obilniny, ktoré obsahujú aj orechy a semená. Obsahujú ešte viac vlákniny.

 

13. Olivový a ľanový olej

 

Olivový a ľanový olej

 

Olivový a ľanový olej majú mierny preháňací účinok, ktorý môže uľahčiť tok látok cez črevá a zmierniť zápchu. Tieto oleje obsahujú aj zlúčeniny, ktoré zlepšujú trávenie a majú antioxidačné, antibakteriálne a protizápalové vlastnosti.

 

V štúdii z roku 2015 sa zistilo, že olivový a ľanový olej pomáhajú zmierniť zápchu u ľudí podstupujúcich hemodialýzu.

 

14. Kyslá kapusta – Čo je dobré na zápchu

 

Kyslá kapusta - Čo je dobré na zápchu

 

Kyslá kapusta obsahuje probiotické baktérie, ktoré môžu pomôcť zlepšiť trávenie a znížiť zápchu. Tieto baktérie môžu tiež posilniť imunitné funkcie a trávenie laktózy.

 

Štúdia z roku 2016 zistila, že 2 polievkové lyžice domácej kyslej kapusty obsahujú približne rovnaké množstvo baktérií ako probiotické doplnky.

 

Nezabudnite dať Palec hore na našej 👉 fb stránke TOPDEN 👍

 

Podobné články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Back to top button