Zdravie

Čo je dobré na hnačku a naopak čo hnačku zhoršuje?

Aké potraviny jesť pri hnačke. Čo je dobré na hnačku? Príležitostná hnačka je bežným javom a väčšina ľudí ju zažije aspoň raz alebo dvakrát do roka. Vo väčšine prípadov príznaky do niekoľkých dní vymiznú.

 

Čo je dobré na hnačku?

 

Čo je dobré na hnačku
Čo je dobré na hnačku

 

Ľudia môžu zvládnuť príznaky hnačky odpočinkom, udržiavaním hydratácie a určitou úpravou stravy. Zatiaľ čo niektoré potraviny môžu podporiť zotavenie, iné môžu príznaky potenciálne zhoršiť. Hoci je zvyčajne možné zvládnuť príležitostnú hnačku doma, každý, kto má pretrvávajúcu hnačku, by mal navštíviť lekára, pretože sa môže časom dehydrovať.

 

Čo je hnačka?

 

Čo je hnačka

 

Hnačka je stolica, ktorá má riedku štruktúru alebo je viac tekutá ako tuhá. Je to bežný problém, ktorý môže človeka postihnúť niekoľkokrát ročne. Hnačka zvyčajne ustúpi do týždňa alebo skôr.

 

U ľudí s chronickými tráviacimi ťažkosťami, ako je syndróm dráždivého čreva (IBS) alebo Crohnova choroba, sa hnačka môže vyskytovať pravidelnejšie.

 

Okrem riedkej alebo tečúcej stolice sa hnačka spája aj s ďalšími tráviacimi príznakmi vrátane:

  • Kŕče
  • nadúvanie a bolesť brucha
  • pocit bublania v črevách
  • naliehavú potrebu vyprázdniť sa
  • nevoľnosť
  • zvracanie
  • horúčka

V prípade hnačky je veľmi dôležitá strava človeka. Niektoré potraviny môžu pomôcť zmierniť príznaky hnačky, zatiaľ čo iné potraviny ich môžu zhoršiť.

 

Ktoré potraviny jesť pri hnačke?

 

Ktoré potraviny jesť pri hnačke
Ktoré potraviny jesť pri hnačke

 

Počas zotavovania sa z hnačky by mal človek jesť nevýrazné, jednoduché potraviny, ktoré sú ľahko stráviteľné a pomôžu absorbovať časť vody zo stolice.

 

Nevýrazné potraviny

 

Ľudia s hnačkou by mali jesť nevýrazné potraviny, pretože korenené alebo zložité jedlá môžu črevá podráždiť. Lekári často odporúčajú BRAT diétu, ktorá obsahuje:

  • banány
  • obyčajnú bielu ryžu
  • jablkové pyré
  • chlieb alebo toast

Medzi ďalšie vhodné potraviny patria:

  • varené zemiaky
  • neochutené keksy
  • teplé obilniny, ako sú ovsené vločky, pšeničná alebo ryžová kaša

Tieto potraviny môžu byť obzvlášť užitočné v prvý deň riešenia hnačky. Konzumácia mnohých malých jedál počas dňa namiesto niekoľkých veľkých jedál môže pomôcť zabrániť preťaženiu tráviaceho systému.

 

Probiotiká – Čo je dobré na hnačku

 

Probiotiká - Čo je dobré na hnačku

 

V niektorých prípadoch môžu pomôcť probiotické potraviny, napríklad jogurt a kefír. Probiotiká pomáhajú tráveniu tým, že zlepšujú rovnováhu dobrých a zlých baktérií v črevách.

 

Mliečne výrobky však môžu dráždiť tráviaci systém, pretože sú ťažko stráviteľné. Z tohto dôvodu môže človek vyskúšať nemliečne zdroje probiotík, ako je fermentované sójové mlieko, ovocie a zelenina. Pred užívaním probiotík by sa mal človek poradiť s lekárom.

 

Čo piť pri hnačke – Čo je dobré na hnačku

 

Čo piť pri hnačke - Čo je dobré na hnačku

 

Pri zotavovaní sú nevyhnutné aj tekutiny. Ľudia s hnačkou musia piť veľa vody počas celého dňa a po každej slabej stolici by mali vypiť ďalšiu šálku vody. Čo je dobré na hnačku.

 

Pitie veľkého množstva vody pomáha predchádzať dehydratácii a vyplavovať z tela všetky toxíny.

 

Okrem vody stráca telo hnačkou aj minerály a elektrolyty. Ľudia by sa mali snažiť piť tekutiny s obsahom minerálov a elektrolytov, aby stratené látky doplnili. Medzi zdroje elektrolytov a minerálov patrí:

 

  • polievka alebo vývar
  • kokosová voda
  • voda s elektrolytmi
  • športové nápoje

 

Potraviny, ktorým sa treba vyhnúť pri hnačke

 

Potraviny, ktorým sa treba vyhnúť pri hnačke

 

Mnohé potraviny môžu zhoršiť tráviaci systém a zhoršiť hnačku. Patrí medzi ne:

 

  • Korenisté potraviny

 

Pikantné zložky môžu v tráviacom systéme pôsobiť dráždivo. Ľudia, ktorí majú problémy s hnačkou, by sa mali držať nevýrazných potravín, pretože tie predstavujú najmenšie riziko rozrušenia tráviaceho systému.

 

  • Vyprážané potraviny

 

Pri zotavovaní sa z hnačky sa neodporúča konzumovať potraviny s vysokým obsahom tuku alebo oleja. Pridané tuky a oleje zo smaženia môžu byť pre citlivý tráviaci systém ťažko spracovateľné a pravdepodobne zhoršia príznaky. Človek môže namiesto toho skúsiť jesť varenú alebo dusenú zeleninu a chudé bielkoviny. Čo je dobré na hnačku.

 

  • Sladké potraviny a umelé sladidlá

Cukry, ktoré sa dostanú do hrubého čreva, môžu narušiť tamojšie už aj tak citlivé baktérie a zhoršiť hnačku. Tieto cukry budú prítomné v ovocných šťavách a ovocí s vysokým obsahom cukru, ako aj v sladkostiach a sladkom pečive. Ľudia s hnačkou by sa mali vyhýbať aj umelým sladidlám, z ktorých niektoré môžu mať laxatívny účinok.

 

Potraviny s vysokým obsahom vlákniny

 

Pomôcť môže aj vyhýbanie sa príliš veľkému množstvu vlákniny. Vláknina pomáha udržiavať tráviaci systém aktívny. Zvyčajne je to dobrá vec, ale keď sa telo snaží zotaviť z hnačky, vláknina môže príznaky zhoršiť.

 

Nerozpustné vlákniny, ktoré sú hlavným vinníkom, sa nachádzajú v rôznych potravinách, vrátane:

Rozpustné vlákniny, ako napríklad pektín v jablkách a banánoch, môžu skutočne pomôcť človeku zotaviť sa z hnačky. Človek by sa však aj tak mal snažiť obmedziť ich príjem, aspoň počas prvého dňa výskytu príznakov.Ďalšie potraviny, ktoré sa nesmú jesť
Medzi ďalšie potraviny, ktoré môžu počas hnačky dráždiť črevá, patria:

  • väčšina spracovaných, balených potravín
  • strukoviny, medzi ktoré patrí cícer, fazuľa, hrach a šošovica
  • potraviny, ktoré v črevách vytvárajú plyn, ako napríklad kapusta, brokolica a karfiol
  • tučné mäso vrátane sardiniek, bravčového a teľacieho mäsa
  • mliečne výrobky
  • orechy
  • surová zelenina

 

Čo nepiť pri hnačke

 

Čo nepiť pri hnačke

 

  • Nápoje s kofeínom, ako sú káva, čaj a sóda, môžu nadmerne stimulovať tráviaci systém a zhoršiť príznaky.
  • Sýtené nápoje môžu tiež dráždiť alebo prispievať k ďalším príznakom, ako sú nadúvanie a kŕče. Ľudia by sa pri hnačke mali vyhýbať aj alkoholu. Čo je dobré na hnačku.
  • Hoci mnohé športové nápoje obsahujú elektrolyty, ktoré môžu pomôcť pri dehydratácii, často majú pridané cukry alebo umelé sladidlá. Vhodnou alternatívou je kokosová voda a voda obohatená o elektrolyty.

 

Liečba hnačky – Čo je dobré na hnačku

 

Okrem dodržiavania diéty, ktorá pomôže zmierniť hnačku, môže človek vyskúšať niekoľko ďalších prostriedkov na rýchle zotavenie.

 

Domáca starostlivosť

 

Ľudia s hnačkou by mali dbať aj na dostatočný odpočinok, pretože vystavovanie organizmu stresu počas liečby hnačky môže predĺžiť zotavenie.

V rámci toho by mali obmedziť fyzickú aktivitu, pretože namáhavé cvičenie môže zvýšiť riziko dehydratácie.

Pri zvládaní hnačky je tiež veľmi dôležitá hydratácia, preto by ľudia mali počas dňa piť veľa vody.

 

Kedy sa obrátiť na lekára – Čo je dobré na hnačku

 

V závažnejších prípadoch hnačky, ktoré môžu zahŕňať aj horúčku, sa môže v stolici objaviť krv alebo hlien. Každý, kto má tieto príznaky, by sa mal čo najskôr obrátiť na lekára. Čo je dobré na hnačku.

Neliečená hnačka môže viesť aj k závažným komplikáciám vrátane dehydratácie. Osoba so závažnou hnačkou môže vyžadovať hospitalizáciu a intravenózne podanie elektrolytov.

Každý, kto má horúčku vyššiu 38 alebo silné bolesti brucha, by sa mal poradiť s lekárom.

Rodičia alebo opatrovatelia by mali starostlivo sledovať všetky deti s hnačkou. Ak príznaky nevymiznú do 24 hodín, mali by zavolať lekára, ktorý im poradí.

Ak dieťa vykazuje akékoľvek príznaky dehydratácie, je nevyhnutné okamžite vyhľadať lekársku starostlivosť. Medzi tieto príznaky patrí:

Podobné články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Back to top button