ELEKTROTECHNIKAElektrotechnika

Elektrická trakcia

Elektrická trakcia je odborný názov pre spôsob pohonu hnacích kolies elektromotorom, ktorý sa nazýva trakčný motor.

Výhody elektrickej trakcie:

1. Dobrá trakčná charakteristika:

– vyvinie veľký točivý moment a veľkú ťažnú silu,

– motor je dobre preťažitelný,

– má pomalý rozbeh z pokoja,

– regulácia otáčok je ľahká a hospodárna.

2. Jednoduché konštrukčné prispôsobenie vozidlu:

– motor sa môže tvarovo prispôsobovať,

– potrebný hnací výkon sa môže rozdeliť na viac motorov poháňajúcich jednotlivé nápravy,

– jednoduchý prevod na hnacie kolesá ozubenými kolesami s trvalým záberom,

– veľká otrasuvzdornosť,

– malá hmotnosť a rozmery.

3. Výhodné prevádzkové vlastnosti:

– veľká energetická účinnosť,

– dlhá životnosť,

– jednoduchá obsluha,

– rovnomerný chod motora,

– neznečisťuje životné prostredie.

Najstarší človek na svete

Nevýhody elektrickej trakcie:

– vysoké investičné náklady na výstavbu,

– závislosť na dodávke elektrickej energie,

– vyššia cena elektrických lokomotív,

– zvýšený odber elektrickej energie v zimnom období na vykurovanie a v lete na klimatizáciu.

Druhy elektrickej trakcie:

– železničné trate (železničná doprava),

– mestské koľajnicové trate (električková doprava),

– mestské trolejové trate (trolejbusová doprava),

– podzemné trate (metro),

– priemyselné trate (priemyselná doprava),

– banské trate (banská hĺbková doprava).

Napäťové sústavy trakčného rozvodu:

a) Jednosmerné sústavy:

250 V – banská hĺbková doprava

600 V, 750 V, 1000V – mestská koľajnicová a trolejová doprava

750 V – metro

3 kV – železničná doprava

b) Jednofázová striedavá sústava:

15 kV/16,7 Hz (pôvodne 16 2/3 Hz) – železničná doprava

25 kV /50 Hz – železničná doprava

Elektrická trakcia na Slovensku:

Železničná doprava (ŽSR):

– 25 kV/50 Hz striedavý prúd (južná časť krajiny, 737 km)

– 3 kV jednosmerný prúd (trať Čop UZ – Čierna nad Tisou – Košice – Žilina – Púchov – Horní Lideč ČD, trate

severne od nej a niekoľko kratších pripojených tratí)

– 15 kV/16 2/3 Hz striedavý prúd (2,3 km dlhý úsek Bratislava – Petržalka – Kittsee ÖBB)

Trolejbusová doprava – Banská Bystrica, Bratislava, Žilina, Prešov, Košice

Električková doprava – Bratislava, Košice

Rozdelenie trakcie podľa prívodu elektrickej energie do vozidla:

a) závislá trakcia –elektrická energia sa privádza do hnacieho vozidla z trakčného (trolejového) vedenia zberačom (pantografom), pričom koľajnice plnia funkciu spätného vodiča – železničná, električková doprava. V metre sú hnacie vozidlá napájané z tretej izolovane uloženej koľajnice. U trolejbusovej dopravy sú vozidlá napájané z dvojpólového trolejového vedenia. Závislá trakcia je pri výstavbe investične náročná. Okrem trakčného vedenia je potrebné vybudovať stacionárne elektrické zariadenia – elektrické stanice (transformovne, meniarne, spínacie stanice).

b) nezávislá trakcia – vozidlo nie je závislé na prívode elektrickej energie, pretože zdroj elektriny pre trakčné motory je umiestnený na samotnom vozidle.

Rozdelenie trakčných vozidiel podľa druhu prúdu:

– pre jednosmernú sústavu,

– pre jednofázovú striedavú sústavu s frekvenciou 16,7 Hz (16 2/3 Hz),

– pre jednofázovú striedavú sústavu s frekvenciou 50 Hz,

– dvojprúdové vozidlá.

Podľa zdroja primárnej energie sa rozdeľujú hnacie vozidlá nezávislej trakcie na:

– dieselelektrické,

– benzínelektrické,

– akumulátorové.

Podobné články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Back to top button