Elektrická trakcia
Elektrická trakcia je odborný názov pre spôsob pohonu hnacích kolies elektromotorom, ktorý sa nazýva trakčný motor.
Obsah článku:
Výhody elektrickej trakcie:
1. Dobrá trakčná charakteristika:
– vyvinie veľký točivý moment a veľkú ťažnú silu,
– motor je dobre preťažitelný,
– má pomalý rozbeh z pokoja,
– regulácia otáčok je ľahká a hospodárna.
2. Jednoduché konštrukčné prispôsobenie vozidlu:
– motor sa môže tvarovo prispôsobovať,
– potrebný hnací výkon sa môže rozdeliť na viac motorov poháňajúcich jednotlivé nápravy,
– jednoduchý prevod na hnacie kolesá ozubenými kolesami s trvalým záberom,
– veľká otrasuvzdornosť,
– malá hmotnosť a rozmery.
3. Výhodné prevádzkové vlastnosti:
– veľká energetická účinnosť,
– dlhá životnosť,
– jednoduchá obsluha,
– rovnomerný chod motora,
– neznečisťuje životné prostredie.
Nevýhody elektrickej trakcie:
– vysoké investičné náklady na výstavbu,
– závislosť na dodávke elektrickej energie,
– vyššia cena elektrických lokomotív,
– zvýšený odber elektrickej energie v zimnom období na vykurovanie a v lete na klimatizáciu.
Druhy elektrickej trakcie:
– železničné trate (železničná doprava),
– mestské koľajnicové trate (električková doprava),
– mestské trolejové trate (trolejbusová doprava),
– podzemné trate (metro),
– priemyselné trate (priemyselná doprava),
– banské trate (banská hĺbková doprava).
Napäťové sústavy trakčného rozvodu:
a) Jednosmerné sústavy:
250 V – banská hĺbková doprava
600 V, 750 V, 1000V – mestská koľajnicová a trolejová doprava
750 V – metro
3 kV – železničná doprava
b) Jednofázová striedavá sústava:
15 kV/16,7 Hz (pôvodne 16 2/3 Hz) – železničná doprava
25 kV /50 Hz – železničná doprava
Elektrická trakcia na Slovensku:
Železničná doprava (ŽSR):
– 25 kV/50 Hz striedavý prúd (južná časť krajiny, 737 km)
– 3 kV jednosmerný prúd (trať Čop UZ – Čierna nad Tisou – Košice – Žilina – Púchov – Horní Lideč ČD, trate
severne od nej a niekoľko kratších pripojených tratí)
– 15 kV/16 2/3 Hz striedavý prúd (2,3 km dlhý úsek Bratislava – Petržalka – Kittsee ÖBB)
Trolejbusová doprava – Banská Bystrica, Bratislava, Žilina, Prešov, Košice
Električková doprava – Bratislava, Košice
Rozdelenie trakcie podľa prívodu elektrickej energie do vozidla:
a) závislá trakcia –elektrická energia sa privádza do hnacieho vozidla z trakčného (trolejového) vedenia zberačom (pantografom), pričom koľajnice plnia funkciu spätného vodiča – železničná, električková doprava. V metre sú hnacie vozidlá napájané z tretej izolovane uloženej koľajnice. U trolejbusovej dopravy sú vozidlá napájané z dvojpólového trolejového vedenia. Závislá trakcia je pri výstavbe investične náročná. Okrem trakčného vedenia je potrebné vybudovať stacionárne elektrické zariadenia – elektrické stanice (transformovne, meniarne, spínacie stanice).
b) nezávislá trakcia – vozidlo nie je závislé na prívode elektrickej energie, pretože zdroj elektriny pre trakčné motory je umiestnený na samotnom vozidle.
Rozdelenie trakčných vozidiel podľa druhu prúdu:
– pre jednosmernú sústavu,
– pre jednofázovú striedavú sústavu s frekvenciou 16,7 Hz (16 2/3 Hz),
– pre jednofázovú striedavú sústavu s frekvenciou 50 Hz,
– dvojprúdové vozidlá.
Podľa zdroja primárnej energie sa rozdeľujú hnacie vozidlá nezávislej trakcie na:
– dieselelektrické,
– benzínelektrické,
– akumulátorové.