Zdravie

Čo obsahuje vitamín D 7 potravín s vysokým obsahom D

Čo obsahuje vitamín D? Tu je 7 zdravých potravín s vysokým obsahom vitamínu D. Vitamín D je jedinečný vitamín, ktorý telo získava pri vystavení slnečnému žiareniu. No príchodom nových technológii čoraz viac ľudí trpí nedostatkom vitamínu D (1,2). Je to spôsobené tým že ľudia trávia čoraz viac času zatvorený v interiéroch a jedia malo potravín ktoré tento vitamín obsahujú. Tu je 7 zdravých potravín s vysokým obsahom vitamínu D. Prírodný vitamín D .

 

Čo obsahuje vitamín D

Pozrite si potraviny s najväčším obsahom vitamínu D.

 

čo obsahuje vitamín D

 

Čo obsahuje vitamín D Ryby

Všetky ryby obsahujú určité percentá vitamínu D.

 

1. Losos

 

Losos Čo obsahuje vitamín D

 

Losos je pomerne drahšia ryba ale je skvelým zdrojom vitamínu D. 100g lososa obsahuje 66% dennej potreby vitamínu D. Veľký rozdiel môže byť v tom, či je losos divoký alebo chovaný. Divoký losos môže obsahovať na 100g až 124% dennej potreby vitamínu D. Chovaný obsahuje 32% na 100g.Jeden zo spôsobov ako doplniť vitamín D. 

 

2. Sleď a sardinky

 

 Sleď a sardinky Čo obsahuje vitamín D

Sleď je na celom svete veľmi populárna ryba. Jesť sa môže surový, v konzerve, údený alebo nakladaný. Čo sa týka vitamínu D je táto ryba veľmi dobrá voľba. Na 100 gramov poskytuje čerstvá ryba až 27% dennej potreby vitamínu D. V nakladanej podobe je to 14% .Sardinky v konzerve (100 g)obsahujú 22% dennej potreby vitamínu D.

 

3. Olej z tresčej pečene

 

Olej z tresčej pečene

 

Olej z tresčej pečene je obľúbeným doplnkom. Ak nemáte radi ryby, môže byť konzumácia oleja z tresčej pečene kľúčom k získaniu určitých živín, ktoré sú z iných zdrojov nedostupné. Olej z tresčej pečene je bohatým zdrojom vitamínu D . Na jednu čajovú lyžičku (5 ml) obsahuje neuveriteľných 56% dennej potreby vitamínu D. Má vysoký obsah omege-3 mastných kyselín a veľmi veľký obsah vitamínu A na ktorý si ale treba dávať pozor, preto to s týmto olejom až toľko nepreháňajte.

 

Nezabudnite dať Palec hore na našej 👉 fb stránke TOPDEN 👍

 

 

4. Tuniak v konzerve

 

 Tuniak v konzerve Čo obsahuje vitamín D

Tohto tuniaka má rado veľa ľudí a má to svoje dôvody, oproti čerstvému tuniaka je pomerne lacný, dá sa kúpiť všade a dobre sa skladuje. Navyše ak si pozrieme jeho hodnotu vitamínu D, tiež nás očarí. Na 100g obsahuje až 34% dennej potreby vitamínu D. Je tiež dobrým zdrojom niacínu a vitamínu K . Tuniak patrí medzi potraviny s vysokým obsahom vitamínu D.

 

Potraviny Čo obsahuje vitamín D

 

5. Vaječné žĺtky

 

Vaječné žĺtky Čo obsahuje vitamín D

 

Morské ryby nie sú jediným zdrojom vitamínu D. Skvelým zdrojom vitamínu D je vajce. Zatiaľ čo v bielku sa nachádzajú bielkoviny a tuky. V žĺtku sa nachádzajú minerály a vitamíny. Jedno vaječne žĺtok obsahuje približne 5% odporúčanej dennej hodnoty vitamínu D. To koľko bude žĺtok obsahovať vitamínu D závisí od krmiva sliepky a to ako dlho je na slnku, sliepky ktoré sa túlajú vonku môžu znášať vajcia až z 3-4x vyšším obsahom vitamínu D. Navyše ak dostavajú krmivo obohatené vitamínom D môže jedno vajce obsahovať až 7 násobok dennej potreby vitamínu D.

Vypadávanie vlasov: 3 jednoduché domáce produkty na zabránenie rednutia vlasov

 

6. Huby

 

huby Čo obsahuje vitamín D

 

S výnimkou obohatených potravín sú huby jediným dobrým rastlinným zdrojom vitamínu D. Rovnako ako ľudia, aj huby môžu tento vitamín syntetizovať, ak sú vystavené UV žiareniu. Huby však produkujú vitamín D2, zatiaľ čo zvieratá produkujú vitamín D3.Aj keď vitamín D2 pomáha zvyšovať hladinu vitamínu D v krvi, nemusí byť taký účinný ako vitamín D3.

 

Lesné huby sú napriek tomu vynikajúcim zdrojom vitamínu D2. Niektoré odrody majú v skutočnosti až 2 násobok dennej potreby vitamínu D2 na 100g .Na druhej strane, komerčne pestované huby sa často pestujú v tme a obsahujú veľmi málo D2. Niektoré značky sú však ošetrené ultrafialovým žiarením (UV žiarením). Tieto huby môžu poskytnúť 40% vitamínu D2 na 100 gramov .

 

7. Čo obsahuje vitamín D  Obohatené potraviny

 

Prírodné zdroje vitamínu D sú pre vás obmedzené, najmä ak ste vegetariáni alebo nemáte radi ryby. Našťastie sú niektoré výživné látky obohatené o niektoré potravinové výrobky, ktoré prirodzene neobsahujú vitamín D.

 

Kravské mlieko

 

kravske mlieko

Kravské mlieko, najbežnejšie konzumované mlieko, je prirodzene dobrým zdrojom mnohých živín vrátane vápnika, fosforu a riboflavínu . V niekoľkých krajinách je kravské mlieko obohatené o vitamín D. Zvyčajne obsahuje na pohár (237 ml) asi 15–22 % dennej potreby vitamínu D.

Sójové mlieko

 

sojove mlieko

Pretože sa vitamín D nachádza takmer výlučne v živočíšnych produktoch, vegetariáni a vegáni majú obzvlášť vysoké riziko nedostatku. Z tohto dôvodu sú rastlinné náhrady mlieka, ako je sójové mlieko, často obohatené o túto výživnú látku a ďalšie vitamíny a minerály, ktoré sa zvyčajne nachádzajú v kravskom mlieku. Jedna šálka (237 ml) zvyčajne obsahuje 13–15 % dennej potreby vitamínu D.

Čo obsahuje vlákninu 20 potravín s vysokým obsahom vlákniny

 

Pomarančový džús

 

 pomarančový džus

 

Mnoho ľudí na celom svete netoleruje laktózu a ďalšie 2–3% majú alergiu na mlieko. Z tohto dôvodu niektoré krajiny obohacujú pomarančový džús vitamínom D a ďalšími výživnými látkami, ako je napríklad vápnik . Jedna šálka (237 ml) obohateného pomarančového džúsu obsahuje 12% dennej potreby vitamínu D.

 

Cereálie a ovsené vločky

 

cerealie

 

Niektoré obilniny a instantné ovsené vločky sú tiež obohatené o vitamín D. Polovica šálky (78 gramov) týchto potravín môže poskytnúť až 17%  dennej potreby vitamínu D.

 

Vitamín D a Vápnik

Vitamín D je nevyhnutný pre absorpciu vápniku, ktorý hrá kľúčovú úlohu pri udržiavaní pevnosti kostí a integrity kostry.

  • Dostatok vitamínu D aj vápniku je zásadný pre udržanie zdravia kostí a ochranu pred poruchami, ako je osteoporóza, stav, ktorý sa vyznačuje slabými a krehkými kosťami.
  • Vitamín D získavame aj zo slnka .
  • Potreba vápnika sa líši podľa veku. Deti vo veku 1–8 rokov potrebujú asi 2 500 mg vápniku denne a deti vo veku 9–18 rokov potrebujú približne 3 000 mg denne. Dospelí vo veku od 19 do 50 rokov zvyčajne potrebujú okolo 2 500 mg denne, čo u ľudí nad 50 rokov klesá na 2 000 mg denne (46).

 

  • Trávenie času na slnku je dobrý spôsob, ako získať dennú dávku vitamínu D. Pre mnohých ľudí je však ťažké dosiahnuť dostatočné slnečné žiarenie.
  • Samotný prísun dostatočného množstva potravy môže byť ťažký, ale nie nemožný.
  • Potraviny uvedené v tomto článku sú jednými z hlavných zdrojov vitamínu D, ktoré sú k dispozícii.
  • Jesť veľa týchto potravín bohatých na vitamín D je skvelý spôsob, ako zabezpečiť dostatok tejto dôležitej živiny.

 

Nezabudnite dať Palec hore na našej 👉 fb stránke TOPDEN 👍

 

Podobné články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Back to top button