Motivácia zamestnancov – Ako motivovať ľudí
Motivácia zamestnancov. Motivovaní zamestnanci sú pre organizáciu prínosom, sú priamo úmerní úspechu organizácie. Najlepšia motivácia zamestnancov je preto nehmotná, ťažko merateľná a mimoriadne ťažko kontrolovateľná, ale veľmi ľahko sa uľahčuje, ak sa robí správne. Všetko je to o úmysle, intenzite a vytrvalosti.
Obsah článku:
Motivácia zamestnancov
Motivovanie je nadšenie, úroveň energie, odhodlanie a množstvo kreativity, ktoré zamestnanec denne prináša do organizácie.
Takáto motivácia je odvodená od latinského slova „movere“, čo doslova znamená pohyb. Preto všetky definície, ktoré by ste si mohli prečítať v knihách alebo v slovníku, súvisia s tým, že motivácia je správanie a človek musí toto správanie usmerňovať, aby dosiahol požadované ciele a výsledky.
Následne motivácia zamestnancov spočíva v tom, ako sa zamestnanec cíti zapojený do plnenia cieľov organizácie a ako sa cíti posilnený. Motivácia je dvojakého druhu:
- Vnútorná motivácia
- Vonkajšia motivácia
Typy motivácie zamestnancov
Existujú dva typy motivácie, vnútorná a vonkajšia. Preto si organizácia musí na sto percent uvedomiť, že nie zamestnanci sú klony, sú to jednotlivci s rôznymi vlastnosťami. Na efektívne motivovanie zamestnancov bude teda potrebné získať hlbšie znalosti o rôznych typoch a spôsoboch motivácie.
Preto budete môcť svojich zamestnancov lepšie kategorizovať a uplatňovať správny typ motivácie, aby ste zvýšili úroveň angažovanosti a spokojnosti zamestnancov. Niektorí zamestnanci lepšie reagujú na vnútornú motiváciu, zatiaľ čo iní môžu lepšie reagovať na vonkajšiu motiváciu.
Vnútorná motivácia
Vnútorná motivácia znamená, že jednotlivec je motivovaný zvnútra. Má túžbu podávať na pracovisku dobré výkony, pretože výsledky sú v súlade s jeho systémom presvedčenia.
Preto sú hlboko zakorenené presvedčenia jednotlivca zvyčajne najsilnejšími motivačnými faktormi. Takíto jednotlivci vykazujú spoločné vlastnosti, ako je akceptácia, zvedavosť, česť, túžba dosiahnuť úspech.
Výskum ukázal, že pochvala zvyšuje vnútornú motiváciu, rovnako ako pozitívna spätná väzba zamestnancov. Ak ste teda manažér, nadriadený alebo vo vedúcej funkcii, zámerne sa venujte spätnej väzbe alebo pochvale. Uistite sa, že je posilňujúca a vaši zamestnanci rozumejú vašim očakávaniam.
Vonkajšia motivácia
Vonkajšia motivácia znamená, že motivácia jednotlivca je stimulovaná vonkajšími faktormi – odmenami a uznaním. Preto niektorí ľudia nemusia byť nikdy vnútorne motivovaní a len vonkajšia motivácia by s nimi pracovala na splnení úloh.
Okrem toho výskum hovorí, že vonkajšie odmeny môžu niekedy u človeka podporiť ochotu naučiť sa nové zručnosti. Okrem toho odmeny, ako sú prémie, výhody, ocenenia atď. môžu ľudí motivovať alebo poskytnúť hmatateľnú spätnú väzbu.
10 najlepších spôsobov Motivácia zamestnancov
Ak hľadáte spôsoby, ako motivovať svojich zamestnancov v práci, tu je 5 jednoduchých spôsobov, ako to urobiť:
- Prieskumy motivácie zamestnancov: Na vykonávanie prieskumov motivácie zamestnancov použite online softvér alebo platformu.
- Prieskumy spokojnosti zamestnancov: Spokojnosť zamestnancov závisí od množstva faktorov, ako je pracovné prostredie, infraštruktúra, úlohy a zodpovednosti atď. Vykonávanie prieskumov spokojnosti zamestnancov pomôže manažérom pochopiť faktory nespokojnosti a konať na ich základe.
- Dobre vykonaná práca – uznajte ju! Uznanie pomáha vytvoriť zdravé puto medzi zamestnávateľom a zamestnancami.
- Zamerajte sa na vnútorné odmeny: Vonkajšie odmeny sa veľmi rýchlo vytrácajú. Zamerajte sa na motiváciu zamestnancov zvnútra.
- Autonómia, nie byrokracia: Mikromanažment je to najhoršie, čo môžete ako manažér urobiť. Ak ste najali ľudí s určitými zručnosťami, nechajte ich robiť ich prácu, buďte facilitátorom, nie diktátorom.
- Vytvorte úžasné pracovné prostredie: Vytvorte dobrú atmosféru, ktorá bude vašich zamestnancov motivovať.
- Buďte vizionárom: Veďte s víziou. Zamestnanci potrebujú vedieť, že ich úsilie je hnacím motorom niečoho dôležitého. Potrebujú poznať svoj cieľ a hlavne cestu, ktorá ich tam dovedie.
- Získajte nápady a návrhy, konajte podľa nich: Teraz, keď ste uskutočnili prieskumy, získali ste od zamestnancov spätnú väzbu. Zabezpečte, aby nápady, návrhy, sťažnosti, ktoré predložili, boli preskúmané a včas riešené.
- Kariérny postup: Pre zamestnancov je veľmi dôležité mať plán kariérneho rastu s jasne uvedenými úlohami a povinnosťami. preto sa uistite, že ste si sadli s každým zamestnancom a vypracovali kariérny plán, ktorý je transparentný a jasne komunikovaný.
- Poskytnite flexibilitu: Nie všetci zamestnanci sú rovnakí. Preto by ste mali v rámci možností umožniť určitú flexibilitu a vaši zamestnanci budú spokojní a motivovaní.
Aký význam má motivácia zamestnancov?
Podľa psychológov je sebarealizácia veľmi ľudská záležitosť. Navyše je našou základnou prirodzenosťou niečo pestovať a vidieť, ako to prekvitá, to platí pre väčšinu vecí, ktoré robíme v každodennom živote. Platí to teda pre sociálny aj spoločenský priestor.
Motivácia nepochybne zohráva v živote človeka veľmi dôležitý faktor. Motivovaní zamestnanci preto vyvíjajú iniciatívu, ochotne prijímajú ďalšie povinnosti, sú inovatívni a cieľavedomí.
Motivovaní zamestnanci zabezpečujú
- v organizácii vládne pozitívna atmosféra
- spolupracovníci sú spokojní a cítia sa v práci bezpečne
- Zabezpečujú spokojnosť klientov
- Vždy dosahujú lepšie výsledky ako ich kolegovia
- Motivácia zamestnancovň
- Mastné vlasy : 5 domácich liekov
Motivácia preto zohráva veľmi dôležitý faktor a zabezpečuje, že zamestnanci zostanú aktívni a prispejú svojím dielom organizácii. Okrem toho vysoká úroveň motivácie vedie k nižšej fluktuácii zamestnancov. V nasledujúcej časti sa dozviete o 5 jednoduchých spôsoboch motivácie zamestnancov.
Herzbergova teória motivácie – Motivácia zamestnancov
Herzbergova teória motivácie alebo dvojfaktorová teória hovorí, že existujú dva faktory, ktorým sa organizácia môže prispôsobiť, aby ovplyvnila úroveň motivácie na pracovisku.
Herzberg identifikoval tieto dva faktory:
1. Motivačné faktory: Prítomnosť motivačných faktorov podnecuje zamestnancov k intenzívnejšej práci. Sú to faktory, ktoré sa nachádzajú na pracovisku.
2. Hygienické faktory: Hygienické faktory, ak nie sú prítomné, odrádzajú zamestnancov od toho, aby v práci vynakladali maximálne úsilie. Hygienické faktory sú teda okolité faktory, ktoré uľahčujú správanie zamestnancov.
Tu sú niektoré z príkladov motivátorov a hygienických faktorov
Sú tu zahrnuté 4 štatistické údaje:
1. Vysoká úroveň hygieny a vysoká motivácia
Ide o ideálnu situáciu, ktorú by chcel dosiahnuť každý manažér alebo nadriadený. Tu sú všetci zamestnanci spokojne motivovaní a majú veľmi málo sťažností.
2. Vysoká hygiena a nízka motivácia
V tejto situácii majú zamestnanci veľmi málo sťažností, ale zároveň nie sú vysoko motivovaní. Veľmi dobrým príkladom tejto situácie je, že zamestnanci sú dobre platení, ale práca nie je veľmi zaujímavá. Zamestnanci si jednoducho zoberú výplatné šeky a odídu.
3. Nízka hygiena a vysoká motivácia
Zamestnanci sú vysoko motivovaní, ale majú aj množstvo sťažností, najmä ak je práca mimoriadne zaujímavá, ale zamestnanci nie sú platení podľa trhového štandardu.
4. Nízka hygiena a nízka motivácia
Žiadne body za uhádnutie, je to zrejme dosť zlá situácia. Tu nie sú ani zamestnanci motivovaní, ani nie sú na mieste hygienické faktory.
Ako túto teóriu využiť v praxi
1. V prvom rade napravte a zmeňte byrokratické firemné politiky. Teda uistite sa, že vaše ľudské zdroje sú v súlade s tým, čo ponúkajú iné organizácie, a vedia, aké sú očakávania vedenia. Preto s prihliadnutím na oboje navrhnite politiky, ktoré sú výhodné pre všetkých.
2. Okrem toho zabezpečte, aby vaši manažéri boli aj mentormi a nielen šéfmi. Každý zamestnanec by mal byť rešpektovaný a podporovaný. Motivácia zamestnancov. Kedy ísť do Dubaja – Najlepšie počasie v roku
3. Veľmi dôležitú úlohu tu zohráva organizačná kultúra.
4. Uistite sa, že odmeňovanie, benefity a bonusy zodpovedajú trhovým štandardom. Ak teda nebudete svojich zamestnancov dobre odmeňovať, prečo by mali prejavovať záujem o akékoľvek iniciatívy?
5. Zamestnanci budú spokojní a svoju prácu budú považovať za zmysluplnú, ak bude ich pracovná náplň dobre postavená.
6. Delegujte svojim zamestnancom povinnosti, nech sa cítia byť ocenení. Rešpektujte ich individualitu, vážne počúvajte ich spätnú väzbu a najmä prijímajte opatrenia, ak je to potrebné.