Slovenský jazykSLOVENSKÝ JAZYK A LITERATÚRA

Maturitné žánre – Všetko o maturitných žánroch

Maturitné žánre . Všetko čo treba vedieť o maturitných žánroch na jednom mieste . Maturitné žánre  sú :

Maturitné žánre

povinne diela nájdete na Slovenský jazyk

Úvaha

  • 1.ÚVOD : treba vychádzať z istých faktov, ktoré jasne pomenujte , alebo z istého, často všeobecného problému.
    Na začiatku môže byť otázka, motto , citát, príslovie , porekadlo, úryvok
    z básne, piesne …
  • 2.JADRO: -skúmané fakty treba hodnotiť , zaujímať k nim postoje , rozvíjať vlastné myšlienky.
  • 3.ZÁVER:- dokazujte svoje tvrdenia , argumentujte, vyvodzujte závery , môžete nechať problém otvorený . Môžete využiť motto , citát , frazeologizmus, využite ľudovú múdrosť , rečnícke otázky

Rozprávanie

  • 1.-písať príbeh s pointou
  • 2.-rešpektovať vnútornú stavbu epického diela / zápletka, zauzľovanie deja , vyvrcholenie deja, nečakaný obrat v deji , rozuzlenie /
  • 3.-pri jednoduchom rozprávaní – úvod, jadro , záver – to znamená udalosť zachytená v časovom slede
  • 4.- text treba členiť na pásmo rozprávača a pásmo postáv.
    -sústrediť sa na udalosť ktorá sa odohrala

Výklad

  • 1. ÚVOD
    Načrtnúť tému , problém , požiť definíciu , motto , myšlienku významnej osobnosti. Úvod by mal byť motivačný . Vzbudiť záujem o danú tému.
  • 2. JADRO
    Podrobné vysvetlenie problému, treba využívať dôkazy , argumentáciu .
  • 3. ZÁVER
    Vytvoriť záver. Nadviazať na úvodné myšlienky . Môžeme využiť rôzne citáty, mottá, definície a pod.

Charakteristika osoby

  • ÚVOD – vychádzame z opisu
  • JADRO- pozvoľne prechádzame do charakteristiky. Napríklad spájame povahu človeka s jeho
    záujmami , rodinným zázemím , všímame si prostredie v ktorom žije, jeho vzťahy
    k ľuďom a všetky poznatky postupne ukladáme do jednotiaceho celkového pohľadu .
  • ZÁVER- Charakteristika môže byť zavŕšená úvahou, zamyslením.

Beletrizovaný životopis

  • ÚVOD : Základné informácie zo života osoby
  • JADRO: V chronologickom slede opísané životné udalosti osoby
    / – narodenie , – štúdium , – rodinné zázemie , – dosiahnuté úspechy , – kritické okamihy zo života ,
    – schopnosti , – cestovateľské zážitky , – význam diela , práce , – ambície do budúcnosti …/
  • ZÁVER: Môže sa končiť zamyslením , úvahou …

Maturitné žánre

Diskusný príspevok

Diskusný príspevok má dve časti:

  • presne určená komunita – podľa toho sa volí oslovenie / Vážení páni,vážené
    dámy ! / – končíme výkričníkom /
    – treba nadviazať na prednášku / Dovoľte , aby som aj ja nadviazala na prednášku… . /
    – zároveň možno vyjadriť vlastné stanovisko / hneď v úvode sa stotožňujem , alebo nestotožňujem s daným názorom /
  • Vyjadrenie vlastného názoru / – využívajte na začiatku viet : Myslím si …, Ťažko
    uveriť…, Nesúhlasím … .
    – V texte použiť príbeh , krátke rozprávanie .
    – Využiť kritickú repliku , uviesť presvedčivé argumenty .
    -V záverečnej časti poďakovať za pozornosť . Ďakujem za slovo .
    -Používať jednotné číslo!

Slávnostný prejav

  • ÚVOD : – volíme oslovenie : Vážený pán minister, vážení poslanci !
    / -treba uviesť viac prítomných podľa pracovnej a spoločenskej hierarchie/
    Oslovenie končíme !-výkričníkom.
    – pri písaní treba po oslovení vynechať jeden riadok
    -Text úvodu môžeme štylizovať : Dovoľte mi , aby som … privítal …. Je pre nás veľká česť,
    že odhalíme sochu Ľ.Štúra ….
    -V úvode môžeme použiť umelecké a rečnícke prostriedky . Môžu to byť :
    -výrok slávnej osobnosti ,všeobecný výrok , porekadlo ,príslovie
    -otázka
    -konkrétny príbeh
    -Neodporúča sa použiť ospravedlnenie .
  • JADRO: analýza , príjemné životné okamihy ,komparácia
    -nepreskakovať z jednej veci na druhú
    -postupujte od jednoduchosti k zložitosti
    -myšlienku opakujte inými slovami
    -používajte trópy , figúry – názorné vyjadrovanie
    -čísla zaokrúhľujeme
    -môžeme použiť rečnícku otázku
    -vytýčený vetný člen – Naši spolužiaci , tí sa nikdy nevzdávajú .
    -dva zápory – Nemožno nespomenúť …
  • ZÁVER: Môžeme ho štylizovať :
    – zhrnutie hlavných myšlienok
    – výzva k činnosti
    – citovanie vhodných veršov
    – pochvala poslucháčov – kompliment
    – vyvolanie smiechu…
    -Nevhodný záver : „To je asi všetko , čo som chcel povedať, takže môžem prestať“.
    -Súčasťou dobrého záveru je poďakovanie- rečník musí byť vďačný . Napr. : „ Drahí priatelia , ďakujem vám …“ … „Želám vám …“..
  • Maturitné žánre

Umelecky opis

Pri písaní si treba uvedomiť:

1. Pri umeleckom opise sa veci zobrazujú v pohybe , zvyčajne pomocou slovies.
2. Umelecký opis je v istom zmysle náladový .
3. Umelecký opis môže vyvolávať dojem strachu, hrôzy, šťastia.
4. Základom umeleckého opisu nie je presný prenos videného , ale jeho transformácia na základe nášho vnímania.
5. Objekt je v umeleckom opise opisovaný nepriamo , pripodobňuje sa k niečomu inému .
6. V umeleckom opise sa uplatňuje básnická metafora, personifikácia , metonymia.
7. Používame pripodobňovanie./Daný jav nepomenúvame slovom , ktorým sa zvyčajne pomenúva , ale slovom pomenúvajúcim obvykle iný jav . /
8. V texte treba použiť básnické prirovnanie: / napr. rýchly ako blesk , vysoký ako topoľ…/
básnický prívlastok – Nad nami sa klenula jasná modrá obloha .
metafora – prenášanie významu /- pršalo lístie – padalo, – horela lúka voňavými ohníčkami – lúka kvitla žltými kvetmi ,…
metonymia – /Ide o prenesenie názvu jednej veci na druhú na základe vecného súvisu ./ Napríklad : čítam Kukučína , pije piaty pohárik , hučala Bratislava , nebo nepozná obľúbencov …
synekdocha / zvláštny vzťah k celku / Napr. : Prišlo tam celé mesto . Vyhrala Žilina .
hyperbola /zveličenie / Už som tisíckrát vravela .
litotest – / jednoduchosť , zjemnenie / Napr. : Nemladá žena . Nie je najmúdrejší .
eufemizmus – snaha povedať nepríjemnú vec miernejším spôsobom – napr. : Zaspal naveky.
personifikácia – oživenie neživých vecí – Les plakal . Voda spievala .

Maturitné žánre

KOMPOZÍCIA OPISU:

  • Opis začíname celkovým pohľadom. Najprv priblížime , ako objekt vyzerá, ako zapadá do určitých súvislostí, aké sú jeho miery, farba a podobne . Potom prejdeme k opisu jednotlivostí .
  • Text členiť na úvod, jadro a záver. Meniť odsek ak sa prechádza z opisu jedného predmetu na druhý predmet. V závere treba vyjadriť dojem.

Podobné články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Back to top button