Maturitné žánre – Všetko o maturitných žánroch
Maturitné žánre . Všetko čo treba vedieť o maturitných žánroch na jednom mieste . Maturitné žánre sú :
Obsah článku:
Maturitné žánre
povinne diela nájdete na Slovenský jazyk
Úvaha
- 1.ÚVOD : treba vychádzať z istých faktov, ktoré jasne pomenujte , alebo z istého, často všeobecného problému.
Na začiatku môže byť otázka, motto , citát, príslovie , porekadlo, úryvok
z básne, piesne … - 2.JADRO: -skúmané fakty treba hodnotiť , zaujímať k nim postoje , rozvíjať vlastné myšlienky.
- 3.ZÁVER:- dokazujte svoje tvrdenia , argumentujte, vyvodzujte závery , môžete nechať problém otvorený . Môžete využiť motto , citát , frazeologizmus, využite ľudovú múdrosť , rečnícke otázky
Rozprávanie
- 1.-písať príbeh s pointou
- 2.-rešpektovať vnútornú stavbu epického diela / zápletka, zauzľovanie deja , vyvrcholenie deja, nečakaný obrat v deji , rozuzlenie /
- 3.-pri jednoduchom rozprávaní – úvod, jadro , záver – to znamená udalosť zachytená v časovom slede
- 4.- text treba členiť na pásmo rozprávača a pásmo postáv.
-sústrediť sa na udalosť ktorá sa odohrala
Výklad
- 1. ÚVOD
Načrtnúť tému , problém , požiť definíciu , motto , myšlienku významnej osobnosti. Úvod by mal byť motivačný . Vzbudiť záujem o danú tému. - 2. JADRO
Podrobné vysvetlenie problému, treba využívať dôkazy , argumentáciu . - 3. ZÁVER
Vytvoriť záver. Nadviazať na úvodné myšlienky . Môžeme využiť rôzne citáty, mottá, definície a pod.
Charakteristika osoby
- ÚVOD – vychádzame z opisu
- JADRO- pozvoľne prechádzame do charakteristiky. Napríklad spájame povahu človeka s jeho
záujmami , rodinným zázemím , všímame si prostredie v ktorom žije, jeho vzťahy
k ľuďom a všetky poznatky postupne ukladáme do jednotiaceho celkového pohľadu . - ZÁVER- Charakteristika môže byť zavŕšená úvahou, zamyslením.
Beletrizovaný životopis
- ÚVOD : Základné informácie zo života osoby
- JADRO: V chronologickom slede opísané životné udalosti osoby
/ – narodenie , – štúdium , – rodinné zázemie , – dosiahnuté úspechy , – kritické okamihy zo života ,
– schopnosti , – cestovateľské zážitky , – význam diela , práce , – ambície do budúcnosti …/ - ZÁVER: Môže sa končiť zamyslením , úvahou …
Maturitné žánre
Diskusný príspevok
Diskusný príspevok má dve časti:
- presne určená komunita – podľa toho sa volí oslovenie / Vážení páni,vážené
dámy ! / – končíme výkričníkom /
– treba nadviazať na prednášku / Dovoľte , aby som aj ja nadviazala na prednášku… . /
– zároveň možno vyjadriť vlastné stanovisko / hneď v úvode sa stotožňujem , alebo nestotožňujem s daným názorom / - Vyjadrenie vlastného názoru / – využívajte na začiatku viet : Myslím si …, Ťažko
uveriť…, Nesúhlasím … .
– V texte použiť príbeh , krátke rozprávanie .
– Využiť kritickú repliku , uviesť presvedčivé argumenty .
-V záverečnej časti poďakovať za pozornosť . Ďakujem za slovo .
-Používať jednotné číslo!
Slávnostný prejav
- ÚVOD : – volíme oslovenie : Vážený pán minister, vážení poslanci !
/ -treba uviesť viac prítomných podľa pracovnej a spoločenskej hierarchie/
Oslovenie končíme !-výkričníkom.
– pri písaní treba po oslovení vynechať jeden riadok
-Text úvodu môžeme štylizovať : Dovoľte mi , aby som … privítal …. Je pre nás veľká česť,
že odhalíme sochu Ľ.Štúra ….
-V úvode môžeme použiť umelecké a rečnícke prostriedky . Môžu to byť :
-výrok slávnej osobnosti ,všeobecný výrok , porekadlo ,príslovie
-otázka
-konkrétny príbeh
-Neodporúča sa použiť ospravedlnenie . - JADRO: analýza , príjemné životné okamihy ,komparácia
-nepreskakovať z jednej veci na druhú
-postupujte od jednoduchosti k zložitosti
-myšlienku opakujte inými slovami
-používajte trópy , figúry – názorné vyjadrovanie
-čísla zaokrúhľujeme
-môžeme použiť rečnícku otázku
-vytýčený vetný člen – Naši spolužiaci , tí sa nikdy nevzdávajú .
-dva zápory – Nemožno nespomenúť … - ZÁVER: Môžeme ho štylizovať :
– zhrnutie hlavných myšlienok
– výzva k činnosti
– citovanie vhodných veršov
– pochvala poslucháčov – kompliment
– vyvolanie smiechu…
-Nevhodný záver : „To je asi všetko , čo som chcel povedať, takže môžem prestať“.
-Súčasťou dobrého záveru je poďakovanie- rečník musí byť vďačný . Napr. : „ Drahí priatelia , ďakujem vám …“ … „Želám vám …“.. - Maturitné žánre
Umelecky opis
Pri písaní si treba uvedomiť:
1. Pri umeleckom opise sa veci zobrazujú v pohybe , zvyčajne pomocou slovies.
2. Umelecký opis je v istom zmysle náladový .
3. Umelecký opis môže vyvolávať dojem strachu, hrôzy, šťastia.
4. Základom umeleckého opisu nie je presný prenos videného , ale jeho transformácia na základe nášho vnímania.
5. Objekt je v umeleckom opise opisovaný nepriamo , pripodobňuje sa k niečomu inému .
6. V umeleckom opise sa uplatňuje básnická metafora, personifikácia , metonymia.
7. Používame pripodobňovanie./Daný jav nepomenúvame slovom , ktorým sa zvyčajne pomenúva , ale slovom pomenúvajúcim obvykle iný jav . /
8. V texte treba použiť básnické prirovnanie: / napr. rýchly ako blesk , vysoký ako topoľ…/
básnický prívlastok – Nad nami sa klenula jasná modrá obloha .
metafora – prenášanie významu /- pršalo lístie – padalo, – horela lúka voňavými ohníčkami – lúka kvitla žltými kvetmi ,…
metonymia – /Ide o prenesenie názvu jednej veci na druhú na základe vecného súvisu ./ Napríklad : čítam Kukučína , pije piaty pohárik , hučala Bratislava , nebo nepozná obľúbencov …
synekdocha / zvláštny vzťah k celku / Napr. : Prišlo tam celé mesto . Vyhrala Žilina .
hyperbola /zveličenie / Už som tisíckrát vravela .
litotest – / jednoduchosť , zjemnenie / Napr. : Nemladá žena . Nie je najmúdrejší .
eufemizmus – snaha povedať nepríjemnú vec miernejším spôsobom – napr. : Zaspal naveky.
personifikácia – oživenie neživých vecí – Les plakal . Voda spievala .
Maturitné žánre
KOMPOZÍCIA OPISU:
- Opis začíname celkovým pohľadom. Najprv priblížime , ako objekt vyzerá, ako zapadá do určitých súvislostí, aké sú jeho miery, farba a podobne . Potom prejdeme k opisu jednotlivostí .
- Text členiť na úvod, jadro a záver. Meniť odsek ak sa prechádza z opisu jedného predmetu na druhý predmet. V závere treba vyjadriť dojem.