Hugolín Gavlovič – Valaská škola – Všetko o diele
Hugolín Gavlovič – Valaská škola .Postavy ,dej ,obsah diela ,kompozícia . Hugolín Gavlovič Valaská škola .Postavy ,dej ,obsah diela ,kompozícia .
Obsah článku:
Hugolín Gavlovič
-
bol slovenský kňaz a spisovateľ
-
svojou tvorbou sa radí do obdobia barokovej literatúry.
Barok:
-
16. – 18. storočie, európske kultúrne hnutie
-
spoločenské a politické pomery: 30-ročná vojna, turecké nájazdy, protireformačné boje, sociálny útlak, ľudí zachvátil pesimizmus, zúfalstvo a beznádej, začína nedôvera v pozemský život,
-
ľudia sa utiekajú k Bohu
-
usiluje sa zachytiť a zdôrazniť duchovné a prírodné princípy, ktoré stoja za poznávanou skutočnosťou a ovládajú ju.
-
vzniká v Taliansku a Španielsku, cirkev si upevňuje moc
-
z talianskeho barocco – perla nepravidelnej formy
-
pochádza z výtvarného umenia
-
znaky: dekoratívnosť, pompéznosť (nádhera), patetickosť (nadnesenosť), masívnosť a mohutnosť, zakrivenosť, hyperbolizácia, extáza (sv. Terezy), napr. v Žiline Kostol sv. Barbory, Kostol na Mariánskom námestí
-
opak renesancie, hlása návrat k náboženským hodnotám
-
heslo: „všetko je márnosť nad márnosť a trápenie ducha.” Memento mori! Vanitas vanitatum et omnia vanitas!
-
vyznačuje sa knižným štýlom so zložitými štylistickými a jazykovými prostriedkami a nezvyčajnými obrazmi
-
využíva veľa trópov a figúr, veľa synoným, zložité metafory, symbolu, hyperboly a prirovnania
-
pozemský život sa chápal ako hra alebo sen a zobrazoval sa cez znaky a symboly
-
hoci sa narodil v Poľsku, od útleho detstva žil na Slovensku.
-
po dokončení štúdií vstúpil do františkánskej rehole, v tomto období si aj zmenil občianske meno Martin na rehoľné Hugolín
-
vysvätili ho za kňaza, potom pôsobil ako kazateľ v Žiline, Pruskom a v Horoviciach
-
keď ochorel na pľúca, chodil sa liečiť do hôr na salaše, kde vznikol i námet pre dielo
-
používal predbernolákovskú slovenčinu (predspisovná slovenčina)
Vypadávanie vlasov: 3 jednoduché domáce produkty na zabránenie rednutia vlasov
Valaská škola Hugolín Gavlovič – Valaská škola
-
-
patrí do didakticko-reflexívnej poézie (mala „vyškoliť“ čitateľa v životnej múdrosti a skúsenosti pastierov)
-
zaoberal sa veľkým množstvom rozličných problémov, súvisiacich so vzťahom jednotlivca k Bohu, blížnym a k spoločnosti – v týchto tematických okruhoch majú rady a ponaučenia viesť čitateľa k zbožnému a cnostnému životu.
-
oslovuje všetkých ľudí bez ohľadu na rozdiely v majetku a spoločenskom postavení.
-
v 1. okruhu hovoriacom o vzťahu k Bohu vyzýva k odstupu od pozemských, pominuteľných hodnôt, pričom za pravé šťastie považuje Božiu milosť; odsudzuje poverčivosť a vieru v sny, upozorňuje na nevyhnutnosť smrti, nabáda k bázni pred Bohom a k ochote slúžiť mu
-
v ďalších 2 okruhoch (o postoji k ľuďom a k svetu) je rozhľadeným a vzdelaným autorom , Hugolín Gavlovič – Valaská škola.
-
v diele je vyvinutý zmysel pre adresáta, jeho bežný život, autor berie ohľad na úroveň čitateľovho myslenia a vkusu, zábavné prvky skladbu oživujú, no vždy sa podriaďujú primárnej náučno-úvahovej a moralizátorskej funkcii
-
básne sa venujú základnej výchove
-
prejavuje obdiv a sympatiu chudobným a sedliakom, hlavne ich šikovnosti, pracovitosti a dôvtipu, ale i nechuť voči pánom, ktorí sú príčinou ich biedy a súženia ľudu, kriticky komentuje súveké spoločenské mravy
- vyjadruje nesúhlas s vojnami, na srdci mu leží pravá láska k vlasti, skláňa sa pred statočnou a vytrvalou prácou, vystríha pred pyšnou nadutosťou alebo podceňovaním druhých i pred slepou dôverou v moc peňazí.
-
je tu vyše 1200 12-veršových básní písaných bohemizovanou slovenčinou
- prameňom mravných naučení a praktických rád nie je len biblická, antická, stredoveká, humanistická a baroková literatúra, ale aj autorove vlastné skúsenosti, zážitky a pozorovania nadobudnuté v styku s jednoduchými ľuďmi a vznešeným panstvom Hugolín Gavlovič – Valaská škola.
- valaská škola má slúžiť ako „mravoučný kódex“ čitateľom všetkých spoločenských vrstiev, ale etické ideály jej didakticko-reflexívnych básní sú veľmi blízke alebo celkom totožné s etikou sociálne utláčaných vrstiev
Hugolín Gavlovič – Valaská škola Kompozícia:
-
14- slabičné dvojveršia vytvárajú 12- veršovú strofu- skladba obsahuje 21 cyklov, je rámcovaná prológom a epilógom
-
posledné dva verše majú poučenie (hlavnú myšlienku)
-
využíva tu sylabický veršový systém- pravidelné opakovanie 14 slabík
-
verše sú viazané po dvojverší
-
platí tu rytmicko-syntaktický paralelizmus (koniec verša sa kryje s koncom myšlienky) , Hugolín Gavlovič – Valaská škola
Útvar: veršovaná skladba 17 000 veršov
Téma: Súbor rád a ponaučení, s cieľom poučiť čitateľa a doviesť ho k mravnej dokonalosti. Dielo
obsahuje mnoho prísloví, porekadiel, aforizmov a maximálne 11 bájkových príbehov.
Obsahuje aj pôsobivé vtipné myšlienky.
Zbierka obsahuje: Životnú múdrosť pastierov písanú na salaši
Cieľ: Poučiť čitateľa a viesť ho k mravnej dokonalosti
Obsah:
-
Človek – Boh – ,,Jednako sa všetci roďá, jednako k smrti choďá.“
-
Poddaní a páni – ,,Páni ledajúci- zbojníci domáci.“ (autor sa stavia na stranu chudobných)
-
Oslava práce a pracovitost i- ,,Pracovanie stále dáva úžitky nemalé.“
-
Vlastenectvo – ,,Veľmi je hlúpy, kdovlastsvú tupí.“
-
Chvála vzdelania – ,,Jak chceš kunšt literárny vedeť, musíš pri učení sedeť.“
-
Kritika opilstva – ,,Hle, človek opilý- žádnemu nemilý.“
-
- Hugolín Gavlovič – Valaská škola