AUTO A MOTOZimné pneumatiky

Zimné pneumatiky – Rady nad zlato pri kupovaní

Zimné pneumatiky. Ako na to: Výber zimných pneumatík. Musím si kúpiť zimné pneumatiky, alebo mi stačia snehové reťaze? Čo je to, dočerta, siping? Kedy musím mať pneumatiky s hrotmi a kedy mi postačia pneumatiky bez hrotov?

 

Ak vás zaujíma, ako si vybrať správne pneumatiky na zimu alebo či ich vôbec potrebujete, tu sú odpovede na osem najčastejších otázok o zimných pneumatikách.

 

Zimné pneumatiky

 

zimne pneumatiky

 

(Veľa ľudí stále nazýva pneumatiky používané v chladných mesiacoch „snežné gumy“, ale presnejšie je nazývať ich „zimné pneumatiky“. Pre účely tohto článku používame oba pojmy na označenie pneumatík určených na jazdu v zime).

1. „Potrebujem zimné pneumatiky?“

Zimné pneumatiky sú dôležité pre bezpečnú jazdu, ak žijete niekde, kde sa vyskytuje sneh, ľad, kaša alebo mrznúci dážď a teploty 40 stupňov alebo nižšie. Sú tiež správnou voľbou, ak počas chladných mesiacov bežne absolvujete cesty cez snehové zóny alebo hory. Ďalšia vec je že na Slovensku sú povinné.

 

2. „Ak mám na bočnici pneumatík označenie „M+S“, môžem jazdiť na snehu?“

 

 Ak mám na bočnici pneumatík označenie M+S, môžem jazdiť na snehu

Niektoré celoročné pneumatiky majú označenie M+S. Táto skratka znamená blato a sneh. Tieto pneumatiky majú agresívnejší dezén, ktorý zabezpečuje lepšiu trakciu v rôznych podmienkach pomocou väčších blokov dezénu a širších medzier medzi nimi. Cieľom týchto pneumatík je dosiahnuť optimálnu životnosť pneumatík spolu s dobrým výkonom vo väčšine poveternostných podmienok.

 

To však neznamená, že sú vhodné na jazdu v zime. V klzkých podmienkach neposkytujú trakciu, ovládateľnosť a krátku brzdnú dráhu, akú získate od zimných pneumatík.

 

Ak chcete bezpečnejšiu jazdu na utlačenom snehu alebo ľade, hľadajte pneumatiky vyrobené zo správnej zmesi a označené značkou Mountain Snowflake. To znamená, že boli skutočne testované a certifikované na výkon v zimných podmienkach. Vybrať si môžete u jedného z najlepších obchodov s pneumatikami na Slovensku a tým je autoobuv.sk

 

3. „Mám celoročné pneumatiky, takže nepotrebujem zimné pneumatiky. Je to tak?“

Omyl. Neveríte tomu? Pozrite si toto porovnanie jazdy na celoročných a zimných pneumatikách.

Ak jazdíte po zasnežených alebo zľadovatených cestách, len zimné pneumatiky vám poskytnú dobrú brzdnú schopnosť a bezpečné ovládanie. Je to preto, že sú skonštruované úplne inak. Ako?

Inou zmesou. Letné a celoročné pneumatiky sú vyrobené z tuhšej gumovej zmesi. To pomáha pneumatike udržať si svoj tvar, keď sa valí po horúcom povrchu. Zimné pneumatiky sú vyrobené z hydrofilnej (to znamená „vodu milujúcej“) gumy, ktorá zostáva mäkšia a poddajnejšia v zimnom počasí. Táto pružnejšia guma je jedným z dôvodov, prečo máte lepšiu trakciu na snehu a ľade.

Ďalším dôvodom je dizajn dezénu. Zimné pneumatiky majú väčší pomer „dutín a výstupkov“, čo znamená, že medzi blokmi dezénu (výstupkami) sú väčšie drážky. Bloky dezénu majú tiež nepravidelné, ostré hrany.

Keď pneumatika so širokými drážkami a hranami prechádza cez utlačený sneh, prereže a naberie časť snehu do dutín na povrchu pneumatiky, čím umožní, aby behúň zostal v tesnejšom kontakte s vozovkou. Rýchlosť pneumatiky potom tento sneh vyhadzuje z drážok. Takto zimné pneumatiky poskytujú agresívnejšiu trakciu ako celoročné pneumatiky.

 

4. „Mal by som si dať prezúvať zimné pneumatiky?“

 

Mal by som si dať prezúvať zimné pneumatiky

Väčšina zimných pneumatík je už lamelovaná, s malými vzorovanými drážkami na výstupkoch, ktoré vytvárajú dodatočné hrany pre lepšiu priľnavosť k vozovke. Dodatočné bezpečnostné lamely je možné na nových alebo použitých pneumatikách vykonať za poplatok. Ak pravidelne jazdíte po klzkých cestách, pridaná trakcia vďaka vlastnému lamelovaniu je dobrým spôsobom, ako zlepšiť rozjazd, zastavenie a priľnavosť pri odvaľovaní.

 

5. „Je v poriadku kupovať použité zimné pneumatiky?“

Skôr ako skočíte po tej sade „ľahko použitých“ zimných pneumatík, urobte tri rýchle kontroly. Po prvé, overte si, či majú správny rozmer. Sériu čísel môžete vyhľadať v príručke majiteľa vozidla alebo priamo na bočnici existujúcich pneumatík v blízkosti ráfika. (Ako čítať pneumatiku – Vysvetlivka.) Ak si nie ste istí, či pneumatiky, o ktorých uvažujete, majú správny rozmer, zavolajte predajcovi pneumatík a uistite sa.

 

Po druhé, zmerajte hĺbku dezénu pomocou merača hĺbky dezénu pneumatík. Môžete si ho kúpiť v každom obchode s autodielmi za menej ako päť eur. Alebo to nechajte urobiť technika v predajni pneumatík; malo by to byť zadarmo. Merajte na viacerých miestach v drážkach na každej pneumatike.

 


Nová pneumatika má zvyčajne hĺbku dezénu 11/32 palca. Platí pravidlo, že ak na zimnej pneumatike zostáva 6/32 palca alebo menej, jej výkon na snehu sa čoskoro zníži. Preto si dobre premyslite, či dostanete to, za čo si zaplatíte.

 

Najlepší výber

 


 

Po tretie, uistite sa, že nie je problém s nerovnomerným opotrebovaním. Ukázalo meranie behúňa nejaký rozdiel v hĺbke dezénu medzi štyrmi pneumatikami? Je naozaj bežné, že sa pneumatiky časom opotrebúvajú rozdielne. Ak je rozdiel medzi niektorými dvoma pneumatikami väčší ako 3/32 palca, tieto použité pneumatiky vynechajte. Jazda s nezodpovedajúcimi pneumatikami alebo nasadenie nesprávneho rozmeru na vozidlo vám z dlhodobého hľadiska NEUŠETRÍ peniaze. Riskujete veľké účty za opravu prevodovky.

Takisto nie je dobrý nápad dať zimné pneumatiky len na predné alebo zadné kolesá. Vzniká tak veľký rozdiel v trakcii medzi vašimi nápravami. A to bude znamenať menšiu kontrolu nad riadením, nie väčšiu.

Podobné články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Back to top button