Slovenský jazykSLOVENSKÝ JAZYK A LITERATÚRA
Absurdna dráma- Milan Lasica a Július Satinský
Absurdna dráma- Milan Lasica a Július Satinský všetko o Absurdnej dráme . Autori absurdnej drámy . Absurdna dráma- Milan Lasica a Július Satinský :
Obsah článku:
Charakteristika absurdnej drámy
- prvé náznaky absurdnej literatúry zaznamenávame na konci prvej polovice 20. stor. vo francúzskej a americkej literatúre
- autori vyjadrujú pocit absurdity, čiže nezmyselnosti sveta, negovali všetky tradičné formy divadla
- zdôrazňovali, že človek sa pohybuje vo svete bezhlavo
- uprostred nezmyselných vzťahov medzi ľuďmi nedokáže komunikovať, prestáva byť osobnosťou, ktorá si prispôsobuje svet na svoje rozmery, stáva sa iba hračkou, akýchsi nepomenovaných síl
- v absurdnej hre chýba súvislý dej a dokonca jej chýba rozuzlenie
- postava nie je charakterizovaná, prichádza odnikiaľ a nikam nesmeruje, chýba motivácia ich konania
- postavy sú v chaotickom svete, osamelé, bez možnosti a snahy svoju situáciu zmeniť, chýba zmysel ich životu
- jazyk postáv je chaotický, jedna replika nenadväzuje nad druhú. Na otázky nezodpovedajú, jazyk je plný nezmyslov a fráz
- monológy sú dlhé, čím je naznačená neschopnosť komunikovať s inými ľuďmi
- dialógy sú živé, postavy si skáču do reči, nedávajú zmysel, sú stereotypné
- výpovede sa niekoľkokrát opakujú, čím sa u divákov zvyšuje pocit beznádeje a chodenia v kruhu
- monotónnosť života symbolizuje scéna bez kulís, dej bez akcie a opakovanie slov
- Všetky povinne diela nájdete na – Slovenský jazyk
Predstavitelia:
- Friedrich Durrenmatt (švajčiarsky dramatik)
- Eugené Ionesco (francúzsky dramatik, rumunského pôvodu)
- Samuel Beckett (írsky dramatik, predstaviteľ francúzskej lit., nositeľ Nobelovej ceny)
- Samo Chalúpka (významný predstaviteľ českej lit.)
- Václav Havel (český dramatik)
Samuel Beckett: Čakanie na Godota
Dej:
- na vidieckej ceste s jedným stromom sa stretnú dvaja tuláci
- Vladimír, ktorý predstavuje slovanský prvok a Estragón, ktorý predstavuje francúzsky prvok
- postavy sa pohybujú v kruhu a robia tie isté úkony (vyzúvajú sa, vyberajú šnúrky a prevracajú vrecká)
- veľmi často je na scéne statická situácia (motív čakania), postavy čakajú, lebo sa to má, je zvykom na niekoho čakať
- z ich chaotického rozhovoru vyplýva, že čakajú na Godota, ktorý by mal zmeniť ich život, nikto však nevie, kto Godot je pasivite prvých dvoch postáv kontrastuje počiatočná aktivita ďalších postáv a to pána Pozza (predstaviteľ talianskeho prvku) a jeho sluhu Luckyho (predstaviteľ anglického prvku)
- pán si sluhu vedie na reťazi, správa sa k nemu povýšenecky, sadisticky, otrok je pokorný a pasívny
- z ich chaotického rozhovoru vyplýva, že tiež čakajú na Godota
- vtedy na scénu prichádza malý chlapec, ktorý oznamuje: „pán Godot dnes nepríde, možno zajtra sa dostaví“
- druhé dejstvo sa odohráva na druhý deň, v tú istú hodinu, na tom istom mieste, je presným opakovaním prvého dejstva
- iba pán Pozzo je slepý a je odkázaný na sluhu
- k sluhovi sa správa ešte horšie ako v prvom dejstve
- v závere prichádza chlapec a oznamuje: „pán Godot dnes nepríde, ale zajtra sa určite dostaví“
- tuláci sa chcú obesiť, ale povraz vytiahnutý z nohavíc sa im roztrhne
- postavy uvažujú o odchode, ale zostávajú nehybne stáť na javisku
Cieľ autora:
- Poukázať na absurdnú situáciu, na podmienky sveta, v ktorom mizne minulosť, prítomnosť je nehybná a budúcnosť sa stráca.
- Všetko sa opakuje ako v začarovanom kruhu (stereotyp diania).
- Divák sa nedozvie, kto Godot je – môže to byť boh, ktorý zmení ich život, alebo topánka (z francúzskeho slangu) a čakajú na správny smer.
- Postavy majú slovanské, francúzske, anglické a talianske meno, čím autor naznačil, že pocity ľudí na celom svete sú rovnaké.
- Prichádza nový deň, ale ten nič nevyrieši, postavy sú opustené, nikto a nič im nepomôže, nevyrieši ich starosti, utrpenie a sklamanie.
- Jazyk je chaotický, opakujú sa banálne vety.
Divadelná hra: Posledná páska
- Podáva svedectvo o rozdvojenej osobnosti
- Hlavnou postavou je pán Krapp, ktorý počúva magnetofónové pásky z úryvkami z posledných 10 rokov svojho života
DH: Ó krásne dni
- Stará žena vedie monológ zo sebou a rozhovor s priateľov
- Postupne stráca možnosť komunikovať
- Zahladená je len sama do seba a stále mlčí
DH: Koniec hry
- Vystupujú v nej 4 postavy, pričom tri z nich sa nemôžu hýbať
- Jediný pohyblivý je sluha Clov, ktorý ich v závere opúšťa
DH: Dych
- Je to vrchol minimalizácie, trvá iba niekoľko sekúnd
- Skladá sa z dvoch vzduchov, nádych a výdych = tie symbolizujú celý ľudský život
- Na scéne sa nachádza hlina, lopaty, vedro = symboly pohrebu
DH: Teraz
- Je to hra bez postáv, počuť iba hlasy
Václav Havel
- je to český dramatik, esejista a publicista
- bol predstaviteľom absurdnej drámy
Témy jeho DH:
1. hľadanie ľudskej identity
2. neschopnosť komunikácie
3. kríza medziľudských vzťahov
4. degenerácia jazyka
DH: Zahradní slavnost
- je to prvá samostatná večerná hra
- hlavnou postavou je Hugo Pludek, ktorý si buduje kariéru a využíva na to všetky spôsoby
- Hugo ide na záhradnú slávnosť Likvidačného úradu, aby sa tu stretol s vplyvným Kalabisom
- v priebehu rozhovoru s tajomníkov Likvidačného úradu a s predstaviteľom zahajovačskej služby Ferdom Kozákom sa naučí využívať frázy
DH: Vyrozumnění
- Zachytáva rozklad spoločnosti
- Uneužívanie jazyka a človeka
DH: Spiklenci
- Je to hra o štátnom prevrate
DH: Žebrácka opera
- Stráca prehľad o tom, čo je zákon a čo je zločin
- Policajti posielajú svojich ľudí medzi zločincov a zločinci medzi policajtov
DH: Vernisáž, Protest
- Sú to jednoaktovky s výraznými dokumentárnymi prvkami
DH: Audience
- Jednoaktovka
Má charakteristické autobiografické črty
Majster v pivovare prehovára robotníka, aby si sám na seba písal udania pre štátnubezpečnosť (pretože mal vyššie vzdelanie ako majster)
On to odmietol, majster ho vyhodil a nahneval sa na celú inteligenciu
Absurdná dráma v slovenskej literatúre
- predstavitelia sú Milan Lasica a Július Satinský
- dlhé roky reprezentovali na Slovensku typ kabaretného intelektuálneho autorského divadla
- pôsobilo od roku 1968, najskôr ako divadlo na Korze, potom Tatra reuve a potom v Astorke
- Satinský zomrel v roku 2003